Teamet på Lucero: här efter att de vann Acceleration Pitch 2020 på Chalmers Ventures

Luceros lösning kan spela viktig roll för framtidens läkemedel

Pressrelease: Lucero nytt bolag i Chalmers Ventures Accelerator

......

Personligt anpassade läkemedel ger oss helt nya möjligheter att bekämpa sjukdomar och öka vårt skydd mot pandemier. Lucero tar fram ett nytt tekniskt verktyg som ska erbjuda en efterfrågad lösning för att snabba på stegen i processen för att ta fram framtidens läkemedel.

Det är en händelserik tid för Lucero. Bolaget har nyligen fått ett stort anslag från Europeiska forskningsrådet, gått in i Chalmers Ventures Accelerator och vunnit Accelerator Pitch 2020. Efter att tidigare varit utspridda på olika platser finns nu hela teamet i Göteborg.

–Vi har ”proof of concept” på vårt system. Nu ska vi testa det mot olika celler och ta fram mer data i pilotprojekt som vi gör ihop med aktörer inom forskningen. Det planerar vi att komma igång med efter årsskiftet, berättar Christopher Jacklin, medgrundare och affärsutvecklare på Lucero.

Plug and play system som integreras i befintliga flöden

Personligt anpassad sjukvård, det vill säga läkemedel och behandlingar som är anpassade till oss som individer på cellnivå, är ett högaktuellt område inom medicintekniken. Teknik som kan manipulera enstaka celler finns redan på marknaden, men Luceros verktyg kan göra det på ett nytt sätt och systemets sammansättning skiljer sig markant.

–Vårt system kombinerar optisk manipulation, mikrofluidik och AI. Det är en ”plug and play” lösning som gör det möjligt att manipulera enstaka celler eller kluster av celler i inverterade mikroskop, fortsätter Christopher Jacklin.

Systemet kan integreras i befintliga flöden och därmed bidra till att personligt anpassade läkemedel kan tas fram snabbare och mer precist.

–Vi på Chalmers Ventures är glada att vara en del av Lucero Bios resa och har tidigt noterat teamets driv och framsteg. Bolaget har ett starkt internationellt team med en unik blandning av kompetenser inom optik, mikrofluidik, mjukvaruutveckling och entreprenörskap. Företagens nya metod att analysera celler har stor impact-potential, säger Lotta Lehikoinen, affärscoach för Lucero.

Möter upp växande behov i läkemedelstillverkning

I dagsläget riktar sig Lucero mot forskningen och har flertalet samarbeten på gång med aktörer i närområdet. Kontakter med potentiella kunder och företag i branschen pågår parallellt och bolaget har ambitionen att nå ut internationellt.

-Den senaste tiden har vi pratat med ett flertal läkemedelsbolag och biotechföretag från olika länder. Vi får allt mer bekräftelse på att det finns ett stort intresse och behov för den typen av teknik som vi utvecklar, säger Christopher Jacklin.

Det är i dagsläget för tidigt att säga exakt när Luceros lösning och tekniska system kan möta det behovet, men det finns en påtaglig drivkraft för att komma dit så snabbt som möjligt.

–Det känns oerhört motiverande och spännande att arbeta för att kunna bidra i det här viktiga skiftet inom sjukvården, avslutar Christopher Jacklin.

Lucero går nu in i Chalmers Ventures Accelerator

Christopher Jacklin
christopher.jacklin@lucerobio.com

Fakta Lucero

Bolagets mål är att skapa autonoma mikromanipulationslösningar för biologiska applikationer som integrerar optisk manipulation, mikrofluidik och maskinintelligens (AI). I grunden ligger gedigen, forskning i fysik och mikrobiologi. Genom multidisciplinärt arbete mellan mikro och systembiologer på universitet i Göteborg, upptäckte teamet behovet av bättre verktyg för att göra det möjligt att arbeta med enstaka celler.

Bolaget bildades tidigare i år, 2020 och består av: Christopher Jacklin, medgrundare och affärsutvecklare, Rich Zapata Rosas, medgrundare och affärsutvecklare, Falko Schmidt, medgrundare och teknisk utvecklare, Alejandro Diaz Tormo, medgrundare och teknisk utvecklare, Martin Mojica-Benavides, medgrundare och teknisk utvecklare och Giovanni Volpe, teknisk rådgivare.

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio bäst i världen.