Teamet i  Omen Technologies, nytt bolag i Chalmers Ventures Accelerator

Omen Technologies väcker industrins intresse med AI IoT teknologi

Pressrelease: Omen Technologies, nytt bolag i Chalmers Ventures Accelerator

......

Framstående, globala företag vill samarbeta – Omen's högaktuella AI IoT teknologi möts med stort intresse i industrin. Med en mycket lovande patenterad teknologi och ett starkt team i ryggen, går Omen Technologies nu in i Chalmers Ventures accelerator-program.

–Baserat på hur det har gått hittills och förutsatt att utvecklingen fortsätter i samma spår, är vi nära att kunna ta steget mot betalande kunder, säger Wissam Aoudi, medgrundare och en av forskarna bakom tekniken.

Bolagets teknologi, som bygger på forskning från Chalmers tekniska högskola, gör det möjligt att upptäcka avvikelser i realtid för att stoppa svåridentifierade dataintrång och kvalitetsfel inom den uppkopplade tillverkningsindustrin. Jämfört med machine learning och liknande teknologier har den flera, tydliga fördelar för användaren, som transparens, möjligt att kontrollera, modellfri, kräver inte några stora mängder data och är lätt att implementera inom många olika områden. Dess förmåga att kunna mäta avvikelser i realtid är unik i sitt slag.

Robotik och smart manufacturing är huvudspåren

Omen Technologies fokusering på att hjälpa den uppkopplade industrin har redan gett goda resultat. Rapporter från tester och simuleringar av tekniken som bolaget visar upp för pilotkunder och intressenter inom tillverkningsindustrin har mötts av imponerade åhörare. Bland dessa finns stora globala företag, exakt vilka kan Wissam inte avslöja, men han berättar att de arbetar på två huvudspår – robotik och smart manufacturing

-Vi ville utforska robotik och tog kontakt med PTC (Produktionstekniskt Centrum) i Trollhättan. Nu ingår vi i deras förtags- och kunskapsnätverk för segmentet och har skapat kontakt med mycket spännande företag där vår teknologi passar väl in och kan bli en optimal lösning för att öka avvikelsedetektion som cyber attacker eller underhållsbehov, berättar Wissam.

Genom PTC har Omen Technologies blivit en del av ett projekt på Högskolan Väst för samarbeten mellan forskning och industrin inom robotik.

Oslagbar lösning - färdig att användas

Att bolagets affärsutveckling går framåt snabbt, bekräftas också av David Storek, affärscoach på Chalmers Ventures.

-Omen Technologies har en IoT analys plattform för monitorering och detektion av avvikelser, som är färdig att implementeras av kunder och därför har de kunnat utvecklas enormt fort under det senaste kvartalet, säger David Storek.

Och han framhåller den patenterade metodiken som en framgångsfaktor och att det sticker ut.

-Som affärscoach beundrar jag verkligen Omens koncept där forskare från Chalmers jobbar nära bolagets erfarne affärsutvecklare som fördjupat samarbeten med ett dussintal företag på kort tid. Tillsammans kan de presentera oslagbara lösningar för industrin, fortsätter David.

Ett uppkopplat samhälle innebär utmaningar

I dagsläget arbetar Omen Technologies helt mot industrin. Men Omen Technolgies syfte – öka säkerheten i ett uppkopplat samhälle – blir bara allt mer angeläget på olika sätt.

–Utvecklingen av IoT system och vår uppkopplade vardag gör att hoten närmar sig oss mer direkt som individer och tar sig in i våra hem, avslutar Wissam.

Fakta Omen Technologies

Omen Technologies utvecklar innovativa forskningsbaserade AI-lösningar för den framväxande IoT-system-sektorn, där deras unika teknologi kan rusta oss mot allvarliga hot i vårt digitaliserade samhälle. Bakom uppfinningen av algoritmen står Docent Magnus Almgren och doktoranden Wissam Aoudi på Chalmers tekniska högskola samt tech entreprenören och affärsutvecklaren Christian Löfvendahl. Tidigare i år tilldelades bolaget Åforsk stiftelsen entreprenörsstipendium och Omen vann dessutom Venture Cups Idea tävling som listar Sveriges mest lovande affärsideer. Bolaget bildades 2019 och ingår i Chalmers Ventures accelerator-program.

Christian Löfvendahl

christian@omen-technologies.com

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio bäst i världen.