Promomic // Bild: Chalmers Ventures, Paul Wennerholm

Promimic AB undersöker förutsättningarna för en listning på Nasdaq First North Growth Market

Mölndal, Sverige, Fredag 11 juni, 2021.

Promimic AB undersöker förutsättningarna för en listning av Bolagets aktier på Nasdaq First North Growth Market under 2022. Promimics unika nanoteknologi förbättrar egenskaperna hos dentala och ortopediska implantat och Bolaget har inlett kommersialiseringen genom en egen säljstyrka i USA och via starka samarbetspartners. Syftet med en potentiell listning är att tillföra Bolaget kapital för att understödja och accelerera kommersialiseringsprocessen.

Promimic är ett biomaterialföretag som tillverkar och marknadsför en unik, nanometertunn ytmodifiering för implantat, HAnano Surface®, vilken stärker förankringen av implantaten i ben och därigenom underlättar läkningsprocessen. Ytmodifieringen är baserad på en teknologi som har godkänts av FDA, varigenom alla nya typer av implantat som beläggs med HAnano Surface® kan erhålla marknadsgodkännande via en förenklad process 510(k). Processen för ytbehandling är enkel att implementera och utföra på de industrianläggningar runt om i världen som tillverkar implantat. Promimic har etablerat en egen säljverksamhet i USA och säkrat ett flertal partnerskap för fortsatt utveckling och kommersialisering. I syfte att accelerera dessa satsningar undersöker Promimic möjligheterna för en listning av Bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market.

Implantatindustrin är en stor och växande marknad med höga vinstmarginaler. Promimic fokuserar på att tillhandahålla ytbeläggningar för dentala och ortopediska implantat, två områden med en sammanlagd uppskattad marknadspotential om 500–600 MUSD per år.

-Promimic har de senaste åren genomgått en snabb utveckling och står inför en kommersialiseringsfas med kraftig tillväxt. En börsnotering bedöms vara ett naturligt nästa steg för att öka Bolagets fortsatta tillväxtmöjligheter och möjliggöra kapitaltillskott som kan accelerera marknadsnärvaron i USA, som är Bolagets viktigaste marknad, säger Promimics VD Magnus Larsson.

-Promimics yta har de senaste åren blivit kommersiellt etablerad för implantat inom både ortopedi- och dental-området. Den starka kundbasen utgör en stabil grund för en stark förväntad intäktsökning de närmaste åren. En IPO känns som ett naturligt nästa steg för bolaget för att ytterligare bygga vidare på en redan stark position”, säger Håkan Krook som ansvarar för investeringen från Chalmers Ventures.

Magnus Larsson, VD, Promimic AB

Mobil: 0709-776477
Email: magnus.larsson@promimic.com

Håkan Krook, Fund Manager, Chalmers Ventures

Mobil: 0708-990461
Email: hakan@chalmersventures.com

OM PROMIMIC
Promimic AB, baserat i Mölndal, utvecklar och marknadsför produkter inom nanomaterial för innovativa ytbehandlingar. Promimic har utvecklats; HAnano Surface® som har visat sig påskynda och förbättra förankring av implantat i ben. Den innovativa HAnano Surface är licensierad till tand- och ortopediska implantatföretag www.promimic.com

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio bäst i världen.