Johan Nihleen, CEO och Oliver Hertzman Kraft, CTO SalesByte

SalesByte gör e-handeln mer personlig och med ökad kundnöjdhet

Hittills har e-handeln inneburit en opersonlig köpprocess. Något som blir problematiskt när du ska genomföra mer komplexa köp, där en personlig rekommendation kan behövas. Här har SalesByte en lösning. Med hjälp av deras webbaserade säljverktyg, kan återförsäljare skicka personliga rekommendationer och prisförslag till potentiella kunder och hjälpa dem att göra rätt val.

SalesByte grundades i början på året av Johan Nihleen, CEO och Oliver Hertzman Kraft, CTO. Efter att ha validerat sin affärsidé på Chalmers Ventures populära Startup Camp, antogs de till Chalmers Ventures program Acceleratorn och mottog samtidigt en investering på 300 000 kronor.

– Vi gillar verkligen SalesBytes tydliga mission att hjälpa kunder göra rätt köp och även öka deras trygghet under köpprocessen. Den ökade tryggheten och träffsäkerheten kommer att leda till flera fördelar som till exempel minskade returer. Med innovativ teknologi vill de hjälpa återförsäljare att förbättra samt modernisera rådgivning och säljstöd via flera kanaler. Det här ligger helt rätt i tiden och kommer öka både kundnöjdhet och försäljning, säger Linda Hedenblom, affärscoach på Chalmers Ventures.

Den personliga e-handeln blir allt viktigare i konkurrensen

På grund av e-handelns snabba tillväxt ökar konkurrensen mellan återförsäljare snabbt. Därför blir det personliga mötet under säljprocessen ännu viktigare för att behålla sina kunder.

– Det finns en gräns för hur mycket man kan pressa priser och förkorta leveranser. Återförsäljare kommer att behöva hitta på andra saker för att vara konkurrenskraftiga. Personlig service är en sådan sak, säger Johan Nihleen, CEO på SalesByte.

Med SalesBytes säljplattform får säljaren möjlighet att skapa personliga rekommendationer och prisförslag redan under samtalet med kunden. Efter samtalet kan säljaren via plattformen skicka sms till kunden med länkar som öppnas direkt i webbläsaren. Där möts kunden av en bild på säljaren och ett personligt bemötande.

– Det finns många delar där e-handeln tillför i form av tillgänglighet och enkelhet. Men när det kommer till större köp, är e-handeln fortfarande relativt ny för att vi ska känna oss trygga med vårt köp och bekväma med högre belopp. En luftvärmepump, en dator eller barnvagn för flera tusentals kronor är inget man är van vid att dra på kortet. Man behöver stöttas och få rekommendationer under processens gång, förklarar Oliver Hertzman Kraft, CTO på SalesByte.

Men även inom den fysiska handeln kan det dras nytta av en tjänst som SalesBytes.

– Vi försöker digitalisera den analoga världen och göra den mer analog. Om du till exempel besökt en fysisk butik ska du också kunna fångas upp och få hjälp och stöd även efter att du lämnat butiken, berättar Johan Nihleen.

SalesBytes fokus är att öka kundnöjdheten och erbjuda stöd i en situation där kunder behöver det. Genom plattformen samlas även data in som underlag för förbättrade kundbemötanden och därmed mer träffsäker kommunikation. Nu står SalesByte inför en lansering av ett betatest där tjänsten kommer att användas av utvalda kunder.

Kontaktpersoner:

Linda Hedenblom, Affärscoach Chalmers Ventures
Mejl: linda@chalmersventures.com

Johan Nihleen, CEO SalesByte
Mejl: johan@unicplatform.com

Fakta SalesByte

SalesByte startades 2020 och samma år klev de in i Chalmers Ventures Accelerator-program. Bolaget drivs av CEO, Johan Nihleen och CTO, Oliver Hertzman Kraft som känt varandra sedan 10 år tillbaka. Men det var först när Johan fick idén för SalesByte som de båda bestämde sig för att arbeta tillsammans. SalesByte är en webbaserad tjänst som hjälper återförsäljare att guida kunder genom köpprocessen och att följa upp kontakter på ett bra sätt.

www.salesbyte.se

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio bäst i världen.