The Battle of Polytopia, ett populärt mobilstrategispel investerar vinster i solenergiföretaget Trine

Svenskt Mobilspel finansierar solenergi i utvecklingsländer

The Battle of Polytopia, ett populärt mobilstrategispel investerar vinster i solenergiföretag.

Utvecklarna av spelet har ingått ett samarbete med Trine, ett svenskt bolag som erbjuder möjligheten att investera i lån till solenergibolag i utvecklingsländer som i sin tur använder lånen för att erbjuda byar på landsbygden solenergi . I spelet kan du köpa olika tribes där en av dem går under namnet Zebasi. Alla vinster från försäljningen av Zebasi Tribes investeras nu i lån via Trine vilket kan leda till en minskning av CO2 utsläpp upp till 500 ton per år.

"På så sätt hjälper vi till att skapa medvetenhet om klimatförändringarna och att det finns smarta lösningar som kan hjälpa till".

Säger Felix av Ekenstam, grundare av Midjiwan AB / The Battle of Polytopia.

"Vi är verkligen glada av att samarbeta med Midjiwan. Inte bara har de skapat ett bra spel som många Trine-anställda spelar, men visar också att det finns många sätt att bidra till att bekämpa klimatförändringen om vi alla gör vår del."

Andreas Lehner, grundare och COO ofTrine.

Att investera vinster från spel i miljöprojekt är hittills sällsynt men denna form av kreativt entreprenörskap är viktigt för att världen ska klara omställningen från fossil till förnybar energi. Midjiwan kommer att fortsätta vara öppen för liknande former av samarbeten med företag som erbjuder lösningar som gynnar miljön.

Om Trine

Trine (trine.com) erbjuder skalbar, skräddarsydd finansiering för decentraliserade solenergilösningar. Det gör dem genom att göra det enkelt att investera i solenergi på växande marknader. Trines mål är att ge investerare trippel avkastning - en investering som levererar finansiell avkastning samtidigt som den bidrar till social och miljömässig nytta. Runt 8000 investerare har redan gått in med över 15 miljoner euro i 26 olika företag världen över. Investeringarna har hittills resulterat i att över 400,000 människor fått tillgång till elektricitet samtidigt som 28,000 ton koldioxidutsläpp kunnat undvikas. 2 miljoner euro har hittills återbetalats till investerare.

Hanna Lindquist

hanna@jointrine.com

Läs Startup Story

Trine är ett portfoliobolag hos Chalmers Ventures.

Läs mer om Trines Startup Story här.

Press Kit

Om Midjiwan AB

Midjiwan AB är en spelutvecklare baserad i Stockholm. Företaget släppte The Battle of Polytopia 2016 och spelets har installerats mer än 6 miljoner gånger världen över. The Battle of Polytopia har tagit emot många internationalla priser och har en lojal fanbase som är mycket involverade i hur spelet vidareutvecklas. Spelet finns tillgängligt på App Store, Android och snart även på Steam (Mac OS X & PC).

Media contact: Christian Lovstedt,

Phone: +46 704 627 687

Email: midjitoo@midjiwan.com

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som bästa nordiska universitetsdrivna inkubator av UBI Global, 3:a inom EU och 12:a i världen.