Unikt nätverk för gröna innovationsföretag startat i Göteborg

Unikt nätverk för gröna innovationsföretag startat i Göteborg

Med initiativet #greenUps, en förkortning av greentech startups, har ett antal bolag inom Chalmers Ventures skapat ett forum för unga teknikföretag med gröna affärsidéer. Nu har även Green Gothenburg, Göteborgs Stads satsning på att sprida kunskap om lösningar som skapar en hållbar stad och region, valt att lyfta fram nätverket i sitt arbete.

Inom #greenUps kan bolagen dela erfarenheter och kontakter, samt hjälpas åt att rikta strålkastarljuset på affärsupplägg som utnyttjar jordens resurser mer effektivt och med mindre påverkan på miljön. Detta är perspektiv som också är viktiga för Göteborgs stad.

Nätverket kan inkludera alla som på ett eller annat sätt vill ta vara på världens resurser, men alltid med en kommersiell gångbarhet. Chalmers Ventures framgångsrika arbete har resulterat i ett kluster av nystartade greentech-bolag inom områden som förnybar energi, vattenrening, avfallshantering, energieffektivisering och hållbar konsumtion. Nätverket är det enda i sitt slag i Sverige, något som gör affärscoachen Håkan Axelsson stolt.

- Till skillnad från de flesta traditionella företag så kombinerar våra #greenUps lönsamma affärer med att de lämnar ett positivt avtryck på miljön säger affärscoachen Håkan Axelsson

- Vi vill inspirera andra städer till att arbeta för minskad miljö- och klimatpåverkan. För oss är det viktigt att även låta nya, innovativa lösningar få synas, därför lyfter vi gärna #greenUpss, säger Sofia Mc Conell på Green Gothenburg.

Bolagen som idag ingår i #greenUps är AquaRobur, Acosense, Wavetube, Minesto, Energimolnet, ReVibe Energy, Epishine, Penthon, Ecoera, Minedo, Swedish Algae Factory, Wood Power Technologies, TRINE och Waterweave.

Bild: Green CC BY-ND 2.0