Från vänster: Alexander Ahrnens, Emma Hanaeus, Björn Wickman, Johan Björkquist // Fotograf: Axel Emanuelsson

Vattenreningsbolaget Atium har tagit in försåddsinvestering

Atium har tagit in en försåddsinvestering ledd av Stena New Ventures tillsammans med de befintliga ägarna Chalmers Ventures, Gladium och Jan Burenius. Investeringen tillför bränsle till Atiums insatser mot produktutveckling och kundpiloter för 2022 och framåt.

"Vi ser mycket fram emot att utveckla Atium AB tillsammans med grundarna och är extra glada över att denna möjlighet till en investering har fått sin start i Stena Center på Chalmers".

- Mats Torring, Head of New Ventures, Stena Metall AB

Atium utvecklar en ny teknik för effektiv rening av vatten och kemikalier från kvicksilver. Den patentsökta teknologin är baserad på en reversibel elektrokemisk process, med potential att förbättra prestandan och effektiviteten av kvicksilverrening för kunder inom industrier som metallframställning, kemikalieproduktion, energiproduktion, materialåtervinning och tandvården.

"Vi är mycket glada över att ha med Stena på vår resa för att utveckla smarta lösningar som bidrar till att förbättra vattenkvalitén globalt".

- Emma Hanaeus, VD, Atium

"Vi välkomnar Stena New Ventures till investerargruppen. Vi är glada över att tillsammans få arbeta med Atium och följa deras spännande utveckling. Stena New Ventures kompetens och industriella nätverk påskyndar Atiums viktiga arbete för att rena vätskor från kvicksilver".

- Jörgen Hansson, business coach, Chalmers Ventures

///

Kontakt:

Emma Hanaeus
Co-Founder, Atium
M: +46 733 104056
E: emma@atium.se

Johan Björkquist
Co-Founder, Atium
M: +46 704 109045
E: johan@atium.se

A: Stena Center, 412 92 Göteborg
W: www.atium.se

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som den bästa nordiska universitetsdrivna inkubatorn av UBI Global och som topp tio bäst i världen.