Förändringsledning är glödhett!

Det kan tyckas som en självklarhet att man idag måste ha fokus på kommunikation som ett strategiskt verktyg och som viktig del i att lyckas med ett förändringsarbete. Men många företag och organisationer vet inte hur det ska göra och de orkar inte heller hålla i hela vägen i mål.

Vad är det då som krävs? Idag sker förändringar i allt snabbare takt och vi förväntas klara av och anpassa oss till denna verklighet. Forskning visar att det går att träna upp förmågan att inte se förändringar som ett hot, att faktiskt kunna använda förändringen som en positiv motivationskraft istället. Men för att detta ska ske behöver man använda sig av olika modeller och tekniker. Vi kombinerar de senaste forskningsrönen inom NeuroLeadership med kommunikations- och ledarskapsmodeller för en hållbar affärsutveckling och resultat.

Det ställs hårda krav på ledare idag att de ska klara att leda, motivera och kommunicera i förändring. Dessutom måste man klara att leverera resultaten trots förändringen. Det kan vara tufft att klara detta och många chefer har god hjälp av att ta in extern rådgivning inom förändringsledning och förändringskommunikation, både som ett bollplank och affärscoach men även i strategiskt viktiga frågor kan det vara bra med någon som ser de kommunikativa utmaningarna som många står inför.

Vi använder oss av en kombination av egen erfarenhet och ny forskning inom kommunikation och ledarskap som verkligen fungerar i praktiken säger Marianne Rudolfson som är en av delägarna och grundare av det nya konsultbolaget change2grow AB.

Framtiden tillhör de som klarar att förstå hur affärsmodellen behöver förändras utifrån hur omvärlden förändras och hur man får människor med sig i förändring. Det är ju ändå människorna dvs medarbetarna som ska göra jobbet och om de inte vet vad eller varför de ska göra saker så händer ingenting och resultatet uteblir.

Marianne Rudolfson

Senior Konsult

www.change2grow.se

marianne@change2grow.se