Charge Amps laddar snyggt och smart

Text: Helena Lundberg Foto: Per Hammarsjö http://magasin.ok.se/

OK arbetar för hållbar mobilitet och satsar därför på laddbara lösningar. Sedan i våras är OK delägare i det svenska teknikföretaget Charge Amps som tillverkar laddlösningar för elbilar och laddhybrider.– Precis som OK tror vi på bilen och bilisten, men också en hållbar värld. I dag finns vi i 26 länder och nästa marknad är USA, säger Charlotte Eisner, vd Charge Amps.

Charge Amps grundades 2012 av Fredrik Jonsson. När han köpte sin elbil Nissan Leaf upptäckte han att den bara gick att ladda med tio ampere, vilket skulle onödigt öka laddtiden, jämfört med om den skulle gå att ladda med 16 ampere. Dessutom var laddkabeln klumpig och tung. Fredrik Jonsson har en bakgrund inom elektronik och programmering och tog därför fram en egen kabel med möjlighet att välja laddström med ställbar strömstyrka 6A, 10A och 16A. Förutom att laddströmmen är ställbar fick laddkabeln också en snygg design.

– Du kan plocka ut mer effekt men också ladda långsammare. Med våra produkter kan du korta laddningstiden med 40 procent.

I dag finns Charge Amps i 26 länder och säljs främst via bilåterförsäljare. Stora marknader är Holland, Schweiz och naturligtvis elbilslandet Norge. Förhoppningen är att etablera sig i USA, och Kina är fortfarande en drömmarknad.

– En överraskande marknad är Israel och att vi finns i Korea är också kul, och väldigt mycket prestige. Vi väntar fortfarande på Tyskland. Japan är också en marknad som är svår, berättar Charlotte Eisner.

I dag finns två olika typer av kontakter beroende på bilmärke. Asien och USA har Typ1 medan bilar från Europa har Typ2. Majoriteten av laddbara fordon kommer i dag från Asien och i Sverige är dessa bilar övervägande med framför allt Mitsubishi Outlander PHEV. Hittills har Charge Amps laddprodukter haft Typ1-kontakt men kommer nu även med Typ2, särskilt med åtanke att Volvo XC90 nu kommer som laddhybrid.

– Självklart ska vi finnas som alternativ till en Volvo. Vi lanserar nu portabla laddkablar för både Typ1 och 2 och släpper också en hel serie med laddboxar. Produkterna är förberedda med wifi och molntjänster och föraren kan också läsa av ladd-data.

Produkterna tillverkas i Sverige vilket är viktigt.

– Sverige är känt för att ha skickliga ingenjörer, vilket ger trovärdighet.

OK ekonomisk förening är delägare på tio procent vilket ger Charge Amps möjlighet att vidareutveckla produktportföljen. Men också att tillhandahålla lösningar till fastigheter och publika garage.
– Det ska vara enkelt, tillförlitligt och billigt att ladda sin bil. Kommuner och fastighetsbolag behöver information och lösningar för hur de kan lösa laddningen men också betalmodeller. Mycket handlar om att utbilda.

• ok ekonomisk förening