Charge Amps lanserar laddkabel med wi - fi

(Text Fredrik Sandberg, tidningen Elbilen)

Svenska företaget Charge-Amps har skaffat sig ett namn bland elbils- och laddhybridsförare med sin typ1-kabel med ställbar strömstyrka (och utan ”klump” på kabeln). Med den kan man om man laddar från motorvärmare ställa ner laddningen till 6A, så att man inte riskerar att säkringen går, men även upp till 16A om man laddar från för elbilar avsedd kontakt. Nu lanserar de en mode3 typ2-kabel för europeiska elbilar, med samma finess. Men även en del nyheter.

– Det har varit en del debatt om att man inte ska ladda från schuko (vanlig väggkontakt), eftersom det enligt en del är en säkerhetsrisk. Därför har vår nya kabel Ray en temperatursensor inbyggd, som vid värmeutveckling sänker strömstyrkan till rätt nivå, säger Anna Fägersten, Nordic Manager på Charge-Amps när jag träffar henne och vd Charlotte Eisner, i deras lokaler på Sveavägen i Stockholm.

Det går bra för Charge-Amps. De finns nu i över 20 länder, och har slutit avtal med flera bilföretag och tagit in en investerare i OK Ekonomisk förening, som köpt tio procent i bolaget.

– Det gör att vi kommer att kunna färdigställa hela produktportföljen, säger Anna Fägersten

Dessutom har de upprättat ett samarbete med designern Joachim Nordwall, som tidigare var knuten till bland annat Koenigsegg. Det är han som har ritat den nya kabeln.

– Vi är stolta över designen, som vi tycker utstrålar det vi står för; smartare snyggare och mer användarvänliga produkter. Till exempel ser kontakten som ska in i bilen inte längre ut som ett bensinpumpshandtag, utan har ett ergonomiskt grepp som även personer med svaga händer ska kunna använda, säger Charlotte Eisner.

Speciellt för typ2-standarden är säkerhetskraven högre. Den kräver framgent en kontrollbox placerad max 15 cm från väggen. Med Ray har de löst sådana krav, hävdar de.

– Standarden kräver en ”klump”, men vi har lyckats göra den mycket liten, så att den är stor som en korv ungefär, säger Anna Fägersten.

Ytterligare en funktion i Ray är att kabeln går att ansluta till ett wifi-nätverk.

– Möjligheterna med det är oändliga när det gäller exempelvis laddata och debitering.

Just möjligheterna kring laddning verkar vara vad som driver Charge-Amps. Eisner och Fägersten har redan stakat lanseringsplaner fram till 2018. Jag frågar dem om de inte har någon lösning på det problem som undertecknad och de flesta elbilsförare har: kabelhärvan i bakluckan, vilket beror på att man har en kabel för varje möjlig kontakt man stöter på.

– Det frågetecknet är snart ett utropstecken, säger Anna Fägersten, utan att vilja avslöja mer.

• laddkabel
  • evse