Fortum Charge & Drive och svenska Charge Amps i samarbete – målet är att bli ledande på den nordiska marknaden för destinationsladdning

Fortum Charge & Drive har liksom Charge Amps lång erfarenhet av laddning på den nordiska marknaden med fokus på Norge som har nästan 80 000 laddbara fordon. Charge Amps har tagit destinationsladdaren till en ny nivå och Fortum Charge & Drive är med sin molntjänst marknadsledande med ett omfattande nätverk av snabbladdare och lösningar för debiteringsdata, support och kundtjänst. Tillsammans skapar de nu Charge & Drive @home, en komplett lösning för destinationsladdning som passar den kommersiella fastighetsägaren lika väl som villaägaren. Lanseringen sker först i Sverige, därefter i övriga nordiska länder.

- Den nordiska marknaden för destinationsladdning har stor potential och det har varit viktigt för oss med en etablerad samarbetspartner där vi med våra respektive styrkor kan erbjuda en högkvalitativ lösning som är användarvänlig och lätt att installera. I Charge Amps har vi funnit en strategisk partner för såväl nutida som framtida behov av smart laddning, säger Markus Hökfelt, nordiskt ansvarig för Fortum Charge & Drive.

Vi vet att en majoritet av all laddning sker hemma eller på jobbet. Charge & Drive @home ger fastighetsägaren full kontroll och möjlighet att välja vilken nivå av tjänster man önskar. För laddning på arbetsplatsen finns ett behov av tjänster som ger underlag för miljöarbete och förmånsskattning. Bostadsrättsföreningar och ägare av flerbostadshus har andra behov i fokus, som te x att på ett enkelt och rättvist sätt kunna fördela kostnaderna eller optimera de elektriska lasterna inom fastighetens abonnemang. Snygg design, enkel installation och Wi-Fi uppkoppling gör det också attraktivt för den enskilde villaägaren. Kunden kan sedan själv välja vilka av delarna drift, support, debitering och tjänster som lastbalansering och effektvakt som ska driftas av @home. De får även tillgång till Charge & Drives kundtjänst vilket både ökar tillgängligheten och ger möjlighet för 24/7 supporttjänster. Charge & Drive @home kommer även erbjudas som ett nytt tjänsteerbjudande till de elhandelsbolag och företag som redan använder Charge & Drive Cloud idag.

- Vi vet att våra produkter är omtyckta av elbilsförare i många länder, idag finns våra konsumentnära lösningar i 27 länder på fyrakontinenter. Det förtroendekapitalet är vi måna om att vårda. När vi väljer en partner är det viktigt för oss att den partnern har en gedigen miljöprofil och med det en trovärdighet i marknaden. Fortum Charge & Drive har bevisligen lyckats i krävande marknader och erbjuder precis som vi laddteknik och tjänster i framkant, säger Charlotte Eisner, VD för Charge Amps.

För ytterligare information:

Tobias Henmark, Sälj & Marknadschef FortumCharge & Drive Sverige, tfn +46-72-5701853
Anna Fägersten, Nordisk Chef Charge Amps, tfn +46 70-497 06 68

• charge & drive @home
  • fortum charge & drive
  • charge & drive

Fakta Charge Amps

Charge Amps är ett svenskt teknikföretag som utvecklar portabla och stationära, smarta och säkra laddlösningar för elbilar och laddhybrider. Utveckling och tillverkning sker i Sverige. Charge Amps huvudsakliga marknader är Norge, Holland ,Sverige och Nya Zeeland. Omsättningen under 2016 förväntas bli ca 35miljoner SEK. Sedan 2015 är OK Ekonomisk Förening med 1,2 miljoner bilister delägare.

Om Fortum Charge & Drive

Fortum Charge & Drive erbjuder en avancerad molnbaserad tjänstelösning för laddserviceoperatörer och investerare i laddinfrastruktur. Den bygger på vår erfarenhet från Norge, Sverige och Finland där vi även har ett eget nätverk av Charge & Drive-laddstationer.