Superbilsdesigner ska göra elbilsladdning smartare och snyggare

Den välrenommerade industridesignern Joachim Nordwall har inlett ett samarbete med det svenska teknikföretaget Charge Amps som utvecklar laddlösningar för elbilar och laddhybrider. Joachim har haft ett mångårigt samarbete med supersportbilstillverkaren Koenigsegg där han bland annat tillsammans med Christian von Koenigsegg designat bilmodellerna Agera och Regera. Han har även designat den specialtillverkade kökslösningen Grand Cuisine för Electrolux.

­– För att elbilsmarknaden ska fortsätta att växa behöver designen få större utrymme jämte de tekniska lösningarna. Joachims bakgrund inom exklusiv bildesign är en stor tillgång i utvecklingen av smarta, användarvänliga och attraktiva laddprodukter, säger Charlotte Eisner, VD för Charge Amps

Joachim Nordwall har även haft uppdrag för Saab och Danish Yacht. Samarbetet med Charge Amps ser han som en möjlighet att utveckla produkter som kan bidra till en bättre miljö:

– Jag tror att det som kommer bidra mest till en bättre miljö är innovativa företag som underlättar för en miljövänligare livstil. Det gillar jag och jag vill gärna vara en del av det, säger Joachim Nordwall.

• koenigsegg
  • regera
  • industridesign
  • svensk design
  • konsumentdesign
  • agera
  • halo
  • spark
  • smart charging
  • typ 2-laddning
  • ev
  • phev

Fakta Charge Amps

Charge Amps är ett svenskt teknikföretag som utvecklar såväl portabla som stationära smarta, snabba och säkra laddlösningar för elbilar och laddhybrider. Utveckling och tillverkning sker i Sverige. Företaget grundades av den tekniska innovatören Fredrik Jonsson, verksam inom IT, elektronik och mekatronik och omsätter idag 10 miljoner kronor. Charge Amps utgångspunkt är att nästan all laddning av elbilar och hybrider sker i hemmen, på jobbet eller där man annars parkerar - så kallad smart charging.