Check Point lanserar ny AI-baserad identifiering av skadlig kod

Check Point lanserar ny AI-baserad identifiering av skadlig kod

IT-säkerhetsföretaget Check Point lanserar nu en ny detekteringsmotor, Malware DNA, för att snabbare kunna identifiera tidigare okänd skadlig kod. Den AI-baserade motorn skannar all skadlig kod som passerar Check Points SandBlast Network. Genom att jämföra mönster och beteenden i koden mot redan identifierad skadlig kod kan Check Points lösning snabbare förhindra okänd skadlig kod och minska svarstiderna vid en attack.

- Majoriteten av all skadlig kod skapas genom att hackare modifierar och utvecklar redan befintlig skadlig kod, då det sparar en massa tid för dem, säger Åsa Edner, Check Points Sverigechef. Genom att använda AI kan vi identifiera ny skadlig kod på ett tidigt stadium. Vi är övertygade om att förebyggande skydd är nödvändigt och jobbar intensivt med att utveckla och erbjuda de mest avancerade preventiva lösningarna för cyberhot.

Malware DNAs AI- och maskininlärningsprocesser använder data från miljontals prov på skadlig kod som redan upptäckts av Check Point ThreatCloud, världens största resurs för cyberhotsinformation. Den nya motorn ökar SandBlast Networks förmåga att ge ett fullskaligt skydd mot de farligaste nolldagars-attackerna och andra riktade attacker mot företagsnätverk.

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) är en ledande leverantör av cybersäkerhetslösningar till företag och myndigheter globalt. Lösningarna skyddar Check Points kunder mot femte generationens cyberattacker och har branschledande förmåga att identifiera skadlig kod och andra typer av IT-säkerhetshot. Check Point erbjuder en säkerhetsarkitektur med flera lager och förebyggande skydd mot avancerade hot för såväl nätverk, moln som mobiler, samt möjlighet att kontrollera och hantera säkerheten från ett enda system. Check Point skyddar över 100 000 verksamheter av olika storlekar.