Google Chrome-användare utsätts för nya cyberhot

Google Chrome-användare utsätts för nya cyberhot

Check Point Research (CPR) har släppt en rapport över cybersäkerhetshotens utveckling under augusti 2023. Qbot fortsätter toppa listan över de vanligaste skadliga koderna i Sverige, precis som den gjort majoriteten av året. Under augusti har CPR lyckats identifiera en ny version av ChromeLoader som utsätter Google Chromes användare för falska reklambanners fulla med skadlig kod.

Google Chrome är en av världens vanligaste och mest använda webbläsare som dagligen brukas av miljontals användare världen över. Den skadliga koden ChromeLoader används för att kapa webbläsare och sprida skadlig mjukvara till användarna. Koden upptäcktes första gången i januari 2022 och genomgår, precis som många skadliga koder, ständig utveckling för att kunna ta sig förbi säkerhetslösningar och förbli oupptäckta. I den senaste ChromeLoader-kampanjen används falska reklambanners för att installera skadliga tilläggstjänster till webbläsaren som sedan kan samla personlig data från användaren. Förutom att inskränka på användarens integritet, kan informationen bland annat användas för ytterligare utpressning och cyberhot genom andra kanaler.

ChromeLoader ligger på 10e plats på listan över de vanligaste koderna globalt och har haft en stor ökning under augusti. I Sverige toppas fortsatt listan av banktrojanen Qbot som har påverkat 3,69 procent av Sveriges verksamheter under augusti månad. Infostealern FormBook, och JavaScriptet Fakeupdates har både påverkat 2,19 procent av Sveriges verksamheter och ligger på andra plats på listan.

­– Skadliga koder är under ständig utveckling för att förbli effektiva och framgångsrika i sina attackförsök, Mats Ekdahl, säkerhetsexpert på Check Point. Även om ChromeLoader inte tagit sig in på den svenska topplistan i augusti talar mycket för att den kommer att växa här kommande månader. Särskilt med tanke på dess globala framgångar. Det är viktigt att ha avancerade och uppdaterade säkerhetslösningar på plats som skyddar dig och din organisation från kända och okända hot.

För mer information, läs Check Point Softwares blogg: https://blog.checkpoint.com/security/august-2023s-most-wanted-malware-new-chromeloader-campaign-spreads-malicious-browser-extensions-while-qbot-is-shut-down-by-fbi/

Check Point Software Technologies Ltd. (https://www.checkpoint.com/) är en ledande leverantör av cybersäkerhetslösningar till företag och myndigheter globalt. Check Point Infinity skyddar företag och offentlig sektor mot den femte generationens cyberattacker och har branschledande förmåga att identifiera skadlig kod, ransomware och andra typer av IT-säkerhetshot. Infinity består av fyra delar som ger starkt skydd och hotförebyggande lösningar mot den femte generationens cyberattacker i företagsmiljöer: Check Point Harmony, för distansarbetare; Check Point CloudGuard för automatiskt skydd av molnet; Check Point Quantum, som ger skalskydd för nätverk och datacenter, allt kontrollerat av branschens mest omfattande, intuitiva och enhetliga säkerhetshantering; och Check Point Horizon, en produktportfölj med förebyggande säkerhetslösningar. Check Point Software skyddar över 100 000 verksamheter av olika storlekar.