Skatteverket feltolkar förutsättningar för grönt avdrag för batterier

Skatteverket feltolkar förutsättningar för grönt avdrag för batterier

Skatteverket har ändrat sin beskrivning av villkoren för att få grönt avdrag för att installera batterisystem i kombination med solceller. Utan att ha stöd i lagen uppger Skatteverket att batterilager enbart får användas till att lagra egenproducerad el för att ha rätt till avdraget. Energitjänsteföretaget CheckWatt vill därför se en rättslig prövning.

– Skatteverkets nya tolkning av hur batterier får användas är både felaktig och motverkar energiomställningen. Mer energilagring är en nyckel för att snabbt kunna bygga ut den förnybara elproduktionen och genom att investera i batterier med smart styrning kan vanliga hushåll bidra med klimatnytta, säger Dan-Eric Archer, vd för energitjänsteföretaget CheckWatt.

Sedan tidigare har det varit klart att det gröna skatteavdraget för energilagring ska bidra till att öka den årliga andelen egenproducerad elenergi, oftast från solceller, men regelverket har inte uteslutit att batteriet används för fler ändamål. I början av januari lade Skatteverket till meningen: ”Om batteriet helt eller delvis används för andra ändamål än att lagra den egenproducerade elen, är kraven för rätt till skattereduktion inte uppfyllda” .

– Våra system för smart styrning ökar användningen av egenproducerad el, som lagen föreskriver, och skapar andra nyttor för både ägaren och elsystemet. Skatteverket har lovat att återkomma i frågan inom två veckor och vi utgår från att de kommer justera sin skrivning så att den ligger i linje med lagen, säger Dan-Eric Archer.

Förutom att öka användningen av egen solel, kan batterier användas för att kapa effekttoppar, som reservkraft eller för att laddas vid låga elpriser på natten. Många batterier är också anslutna till virtuella kraftverk som levererar stödtjänster till Svenska kraftnät och därmed bidrar till ett stabilare elnät.

– Att bidra med stödtjänster gör lönsamheten mycket god för batteriägare och det kan absolut vara rimligt att regeringen ser över det gröna avdraget för energilager. Men snabba ändringar utan lagstöd skapar bara enorm osäkerhet i branschen och motverkar samtidigt utbyggnaden av solceller. Eventuella förändringar i avdraget måste ske under ordnade former och över en längre tid med förutsebara spelregler, säger Dan-Eric Archer.

Cirka en tredjedel av den batterikapacitet (räknat i MW) som CheckWatt levererar smart styrning till utgörs av batterier i villor som omfattas av frågeställningen om grönt avdrag. För närvarande är cirka 7 000 anläggningar i drift eller i processen att driftsättas och omkring 4 000 nya anläggningar väntas driftsättas per månad under 2024.

Fakta: Skatteverkets uppdaterade text och lagtexter

Den uppdaterade texten på Skatteverket webbsida anger att om batteriet ”helt eller delvis” (vår fetstil nedan) används för andra ändamål än att lagra den egenproducerade elen så är inte kraven för skattereduktion uppfyllda:

”Installationen ska vara kopplad till en nätansluten anläggning för egenproduktion av förnybar el. Om bostaden är under uppförande ska anläggningen anslutas till elnätet när byggnaden är färdig. Om batteriet helt eller delvis används för andra ändamål än att lagra den egenproducerade elen, är kraven för rätt till skattereduktion inte uppfyllda.

Systemet ska bidra till att
1. lagra elenergi för användning vid annat tillfälle än vid produktionen
2. öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används för att tillgodose det egna elbehovet.”

Att energilager enbart får användas till lagring av egenproducerad återspeglas inte i lagen som Skatteverkets informationstext baseras på, Inkomstskattelag (1999:1229), kapitel 67, paragraf 38.

”2. Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi som är kopplat till en sådan anläggning för egenproduktion av förnybar el som är ansluten till eller, om installationen är hänförlig till en byggnad under uppförande, som ska anslutas till elnätet och där systemet bidrar till att

a) lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktions tillfället, och
b) öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.”

För mer information, kontakta:

Dan-Eric Archer, vd CheckWatt, daneric.archer@checkwatt.se, 010-188 65 66

Om CheckWatt
CheckWatt är Sveriges största oberoende aggregator av flexibla energiresurser. Vi vill bidra till ett stabilt, förnybart energisystem genom smart styrning av energiresurser i form av batterilager, solkraft, vindkraft och elbilsladdare. Företag och hushåll kan genom vårt virtuella kraftverk Currently maximera lönsamheten för sina batterilager genom att sälja stödtjänster till Svenska Kraftnät och effektivisera nyttjandet av elnätet i lokala flexibilitetsmekanismer. Vår portfölj innehåller 8 000 solkraftanläggningar (totalt 300 MW), 600 vindkraftverk (1 000 MW) och 3 200 batterilager (80 MW) där batterierna ökar snabbt. CheckWatt har kontor i Stockholm och Göteborg.

Läs mer på checkwatt.se

Ulf Wingstedt

Presskontakt Affärsutvecklare 0856890110

CheckWatt möjliggör ett 100% förnybart energisystem genom mätning, analys, visualisering och styrning

CheckWatt tillhandahåller Energy Management System för energiresurser som solkraft, batterilager, vindkraft och elbilsladdare. Genom smart styrning maximeras nytta och värdet för ägaren. Analysmetodik och algoritmer för optimering av resursernas nyttjande utvecklas löpande. Stor vikt läggs på driftövervakning via grafiska gränssnitt för olika sorters kunder.

CheckWatt