Ny halvkombi – nästa kapitel i framgångssagan Chevrolet Cruze

• Nya modellen bygger vidare på Cruzes globala designelement
  • Cruze halvkombi stärker Chevrolets erbjudande i mellansegmentet
  • En av fyra världspremiärer från Chevrolet i Paris

Lanseringen av Chevrolets 5 dörrars halvkombi är en vidareutveckling av sedanen Chevrolets Cruze som nått stora framgångar i Europa. Målet är att skapa en bil som ger mycket värde, utrymme, säkerhet och attityd för pengarna.

Den 30 september på Paris Motor Show visas bilen för första gången. Cruze halvkombi är en av fyra Chevrolet-bilar som visas för första gången på mässan och med lanseringen höjer Chevrolet nivån igen med en alternativ design och form.

Enligt Wayne Brannon, president Chevrolet Europe, finns en stor potential för en ny modell i mellansegmentet:

"Cruze har verkligen blivit en succé. Vi säljer redan bilen i 70 länder runt om i världen och den har nyligen passerat Aveo som Chevrolets mest säljande personbil.”

Halvkombi spelar en central roll på ett flertal marknader. Kompaktsegmentet i Europa består av cirka 4.8 miljoner nya bilar per år vilket är över 25 procent av den totala bilmarknaden.  Halvkombi växer och står i dagsläget för cirka 65 procent av hela kompakt-segmentet.

- Vi svenskar gillar halvkombin, var tionde bil som säljs i Sverige är en halvkombi i den här storleksklassen. Med nya Cruze, som redan är störst i sedansegmentet, erbjuder vi en spännande bil som sticker ut som halvkombivariant, säger Jonas Ahnve, VD Chevrolet Sverige.

Chevrolet Cruze är populär bland europeiska bilägare. Om vi ser till 2010 toppar Cruze försäljningslistorna inom sedan-segmentet i en rad länder som Sverige, Danmark, Tyskland, Italien, Spanien, Portugal och England. Även i Kina finns ett stort intresse för Chevrolet, bara sedan nyår har kineserna köpt cirka 90 000 Chevrolet Cruze.

Halvkombi design

Med sin stilrena silhuette och korta överhäng har halvkombins design samma dynamik och attityd som sedan-modellen. Halvkombin kommer även att dra nytta av komforten av det uppskattade chassit i sedanen, med balans mellan spänstiga köregenskaper och skön fjädringskomfort.

Den nya Chevrolet Cruze i halvkombi börjar säljas i Europa i mitten av 2011, priserna presenteras närmare säljstart.

• Motor

• chevrolet
  • paris motorshow
  • paris
  • halvkombi
  • världsnyhet
  • chevrolet cruze
  • cruze
  • bilsalong i paris
  • 2010

Chevrolet är General Motors ledande globala varumärke med en årlig försäljning av drygt 3,5 miljoner fordon i fler än 130 länder. Det är det fjärde största globala bilmärket när det gäller försäljning och ett av de snabbast växande märkena i världen. Chevrolet står för uttrycksfull design och mycket bil för pengarna; både praktiska och ekonomiska. Efter att varumärket nylanserats i Europa 2005 dubblades försäljningen till drygt 500 000 sålda fordon 2008. Under 2009 behöll Chevrolet marknadsandelen på 2,3%  i Europa genom att sälja 426,000 bilar. Chevrolets nätverk består av 2,900 handlare och serviceställen i Europa. Chevrolets modellprogram inkluderar nya Spark, Aveo, Cruze, Captiva och legendariska sportbilen Corvette. 2011 kommer Chevrolet lansera familjebilen Orlando, sportbilen Camaro kupé och cabriolet, nya Aveo och Cruze halvkombi samt nylansering av Captiva med fem nya motorer. Chevrolets största marknader i Europa är Ryssland, Italien, Tyskland, Frankrike och Spanien. Chevrolet grundades i USA av den schweiziska emigranten Louis Chevrolet 1911 och förbereder nu 100-årsfirandet med lanseringen av den banbrytande miljöbilen Chevrolet Volten elbil med utökad räckvidd för långkörning.Mer information om Chevrolet på http://www.chevroleteurope.com eller http://media.chevroleteurope.com.

Joakim Jonsson

Presskontakt Product & PR Manager Chevrolet Sverige AB / Finland OY +46 8 632 85 49