Reshma Kosaraju

Nu presenteras tredje finalisten för Children’s Climate Prize 2021 - Reshma Kosaraju från Saratoga, USA

I år presenteras fem finalister och slutligen en vinnare av Children’s Climate Prize 2021, som grundades 2016 av elbolaget Telge Energi. Den tredje finalisten är Reshma Kosaraju, 15 år från Saratoga, USA. Med projektet AI against forest fires använder Reshma AI-teknologi för att kunna förutse vilka områden som kan drabbas av skogsbränder. Enligt flera rapporter är det just nu en stor ökning av skogsbränder i världen och de blir bara värre. Juryn ser en ung entreprenör med gedigen research som tacklar ett högaktuellt ämne som skogsbränder och hittar moderna lösningar.

Bränder är en naturlig del av skogens ekosystem, men förutsättningarna för bränder har förändrats. Den allt kraftigare globala uppvärmningen gör att det blir torrare och varmare och därmed blir både träd och andra växter mer lättantändliga. Många skogar runt om i världen börjar få svårt att anpassa sig till den allt kraftigare temperaturhöjningen. Dessutom är eldsäsongerna längre och de extrema brandperioderna allt vanligare.

15-åriga Reshma Kosaraju bor i Saratoga, USA och i just västra USA har brandsäsongen ökat med över 80 dagar på bara 30 år. Nuvarande metoder för branddetektering är ofta reaktiva, dyra och opålitliga. Detta ville Reshma göra något åt och skapade en AI-modell som med hjälp av neurala nätverk kan förutse skogsbränder. Med meteorologiska data som temperatur, relativ luftfuktighet, vindhastighet och markfuktighet, kan AI räkna ut var sannolikheten är som störst att skogsbrand uppstår. Tidsdata som veckodag och månad samt hänsyn till mänskligt beteende gör att beräkningarna blir väldigt precisa. Reshma har tidigare uppmärksammats för sin innovativa lösning och har även mottagit flertalet priser. Hon är glad över att vara bland årets finalister i Children’s Climate Prize.

– Jag är väldigt hedrad över att ha blivit vald till finalist för Children’s Climate Prize. Jag tycker att det är otroligt viktigt att barn har en röst och att de vet att de är kapabla till att hjälpa miljön på sitt sätt. Children’s Climate Prize ser unga människor och stöttar dem med resurser för att utveckla och förbättra sina lösningar. Om jag skulle bli utsedd till vinnaren av priset skulle det innebära att den vetenskapliga communityn och allmänheten i stort ser potential i mitt projekt och dess positiva påverkan på planeten, vilket skulle vara en ännu större ära, säger Reshma Kosaraju

All data i AI-modellen erhålls enkelt från automatiska väderstationer, som finns runt om i världen och som kontinuerligt samlar in meteorologiska data. Användaren kan mata in aktuella meteorologiska data i användargränssnittet och få en prognos i realtid om sannolikheten för att en brand uppstår på den angivna platsen. Beräkningar kan även göras för framtiden med hjälp av väderprognoserna. AI against forest fires kan med närmare 90% exakthet förutsäga alla skogsbränder och tillämpas redan aktivt av brandmän, som kan sätta in resurser proaktivt och därmed kontrollera bränder mer effektivt. Nu siktar Reshma på ytterligare förbättringar för användargränssnittet med siktet inställt på att skala AI-modellen globalt.

AI against forest fires - Förutser och begränsar skadliga skogsbränder med teknologi
Reshma Kosaraju, 15 år från Saratoga, USA

Juryns motivering:
Klimatförändringen och skogsbränder förstärker varandra och bränderna är på många håll idag större, mer intensiva och varar längre. Skogsbränder är ett växande globalt problem och en högaktuell fråga. Reshma gestaltar ungt entreprenörskap när det är som bäst. Modig, nytänkande och lösningsinriktad. Hon har utvecklat en modell som använder AI och teknik på ett innovativt och smart sätt för att med hög precision kunna förutse risken för skogsbränder där dessutom många olika faktorer vägs samman, såväl klimat och väder som beteenden. Skalbart, med en tydlig affärsidé, och siktet inställt på tillgänglighet globalt. Här ser vi en kreativ lösning som utgår från ett systemtänk utöver det vanliga.

Om Children’s Climate Prize
Children’s Climate Prize är ett internationellt pris som årligen delas ut till unga människor som har gjort extraordinära insatser för klimatet och miljön. Priset och det ekonomiska stödet förvaltas av Children's Climate Foundation som stiftats av prisets grundare Telge Energi. Priset grundades utifrån Telge Energis tro på unga människors förmåga att driva förändring i världen och är en del i deras fortgående arbete för hållbar utveckling och hållbar elproduktion i Sverige. Vinnarna av Children’s Climate Prize firas i november varje år och får då diplom, medalj och prispengar på 100 000 SEK för att fortsätta utveckla sina projekt.