Carlsberg investerar i indunstare från GEA Wiegand för alkoholfri öl

Göteborg, Sverige 2012-09-27:

Carlsberg Non Alcoholic Beer (NAB) har nått stora framgångar på den svenska marknaden och man satsar därför på utökad produktionskapacitet på bryggeriet i Falkenberg. För att avlägsna alkoholen men ändå bibehålla den goda smaken har man valt en indunstare från Christian Berners partner GEA Wiegand GmbH.

Tekniken baseras på att koka bort alkoholen vid mycket låg temperatur, och därmed kunna behålla aromämnena. Indunstaren kan också användas för uppkoncentrering av jäst eller för avgasning av bryggvatten. Carlsberg har goda erfarenheter med tekniken från GEA Wiegand på andra bryggerier i koncernen och den NAB som den svenska marknaden uppskattar tillverkas på just en sådan anläggning.

"Vi vill satsa vidare på vår NAB och valde GEA Wiegand som leverantör både för våra tidigare erfarenheter men också för anläggningens flexibilitet i användningsområden" säger Daniel Eriksson, huvudbryggmästare på Carlsbergs bryggeri i Falkenberg.

”För Christian Berner är det alltid givande att kunna erbjuda bra lösningar på utmanade frågeställningar, och vi ser mycket fram emot samarbetet med Carlsberg Sverige” säger Daniel Frosterud, produktansvarig på Christian Berner AB.

GEA Wiegand har lång erfarenhet av att tillverka indunstare för drycker och andra livsmedel med över 10 000 anläggningar levererade världen runt. Carlsbergs nya anläggning installeras vid årsskiftet 2012/13. Christian Berner AB representerar GEA Wiegand i hela Norden.