Christian Berner AB förbättrar papperskvaliteten för SCA Obbola

SCA Obbola väljer lameller för pappersmaskinens inloppslåda från teknikhandelsföretaget Christian Berner AB. Lamellerna, ett resultat av den senaste utvecklingen, kommer att ge en jämnare och högre papperskvalitet. Leverans sker den 30 juni i år.

SCA Obbola tillverkar förpackningspapper för konsument- och transportförpackningar, till övervägande del baserad på färsk vedfiber. Produktionskapaciteten är 450 000 ton papper.

SCA Obbolas krav på de nya lamellerna är lång livslängd med bibehållen prestanda, ingen värmeexpansion samt dimensionsstabilitet.

- Våra nuvarande lameller blev vågiga vilket orsakade formationsstörningar. Vi är i behov av en produkt som är okänslig för temperaturvariationer och kemikalier. Kolfiber är det material som har bäst egenskaper gällande formstabilitet, säger Jonas Långström, avdelningschef PM 1 på SCA Obbola.

ROBAFLOW®-C är en ny produkt av specialkolfiber som ger högsta möjliga prestanda och har en spegelblank yta. Lamellerna klarar höga belastningar på den yttersta spetsen vilket ger en jämn papperskvalitet.

- ROBAFLOW® finns i olika varianter där alla har mycket god kemikaliebeständighet och tål höga temperaturer. De tillverkas i ett stycke utan svets- eller limskarvar vilket garanterar hög papperskvalitet, berättar Anders Johansson, teknisk säljare på Christian Berner AB.

SCA Obbola bildar tillsammans med SCA Munksund enheten SCA Containerboard, som är en oberoende leverantör av färskfiberbaserade produkter som erbjuder innovativa och hållbara lösningar. SCA Containerboard har även flertalet säljkontor i Europa.

Christian Berner AB representerar Röchling Leripa som är en världsledande tillverkare av bland annat avvattningselement, tätningslister, schabrar, bestrykningsbäddar och lameller för pappersmaskiner.

För ytterligare information kontakta:

Anders Johansson, teknisk säljare på Christian Berner AB, tel +46 (0) 31-336 69 64 E-post: anders.johansson@christianberner.com, www.christianberner.se

• Industri, tillverkning

• röchling
  • robaflow
  • pappersmaskin
  • lameller
  • christian berner
  • sca obbola
  • papperstillverkning

Christian Berner Tech Trade-koncernen (publ – noterat på Nasdaq First North) har mer än 115 års erfarenhet av teknisk handelsverksamhet. Vi erbjuder kvalitetsprodukter och systemlösningar med fokus på miljöteknik från europeiska tillverkare till industrier och kommuner i Sverige och övriga Norden. Koncernen har cirka 125 medarbetare i hela Norden, och en nettoomsättning på omkring 450 MSEK. Christian Berner Tech Trade AB är huvudbolag för handelsverksamheten, och genom dotterbolagen i Danmark, Finland, Norge och Sverige marknadsförs vårt produktprogram i hela Norden. Mer information om Christian Berner finns på www.christianberner.se och www.christianberner.com.

Ann Svensson

Presskontakt Marknad