Vd Johan Seijmer och affärsutvecklingschef Michael Olsson på det svenska cleantechföretaget Chromafora är stolta över SELPAXT-teknikens fina resultat.

Press release -

Nya resultatrapporter visar: SELPAXT är den ledande tekniken för att ta bort långa och korta PFAS från vatten

Svenska Chromaforas patenterade teknik SELPAXTTM är den mest effektiva metoden för att ta bort både långa och korta PFAS från förorenat vatten. I Chromaforas senaste kundrapporter bekräftas en genomsnittlig reduktionsgrad av PFAS på över 98%. SELPAXT-tekniken används för de mest kontaminerade vattenströmmarna med en övervägande del korta PFAS, vilka inga andra reningstekniker har förmågan att hantera lika effektivt över tid.

Larmen från forskare, vattenorganisationer och invånare om farligt höga halter av evighetskemikalierna PFAS, fortsätter att komma i en strid ström. Ofta står vårt dricksvatten och odlad mat i fokus, liksom hur PFAS gör naturen, människor och djur sjuka. Att få bort PFAS ur både mark och vatten, i Sverige och internationellt, blir allt mer prioriterat och därför ökar även efterfrågan och behovet av reningstekniker.

SELPAXT klarar svårt PFAS-kontaminerat vatten
Det svenska cleantechbolaget Chromafora arbetar med att ta bort hälsofarliga PFAS från förorenat vatten med mycket höga PFAS-nivåer. SELPAXT är Chromaforas patenterade teknik som med selektiv separering och kemiskt förbättrad ultrafiltrering fångar in både långa och korta PFAS. Så kallade korta PFAS har en kortare längd av den fluorerade kolkedjan och är för andra tekniker mycket svåra att komma åt på ett effektivt sätt.

För första gången delger nu Chromafora mätresultaten från SELPAXT-behandling av kunders vattenströmmar, både i Sverige och Europa. Rapporterna bekräftar teknikens unika förmåga att ta bort PFAS från förorenat vatten.

- Vår SELPAXT-teknik fångar in både långa och korta PFAS-kedjor och lyckas dessutom hålla den höga reningsprestandan över tid. Där traditionella tekniker tappar effekt redan efter kort tid, behåller SELPAXT samma procents reningsgrad, förklarar Johan Seijmer, vd på Chromafora.

Stoppar PFAS innan det når dricksvattnet
    Utsläppen av PFAS har pågått sedan 50-talet från en mängd olika aktörer runt om i hela världen. Vilka som ska bära ansvaret för att rena mark, vatten och luft från PFAS i Sverige är under diskussion. Tills vidare hamnar problemet ofta hos kommuner som har fått PFAS i dricksvattnet liksom deponier och miljöanläggningar vilka har fått PFAS-tungt avfall till sig.

- Med vår SELPAXT-teknik kan vi erbjuda en fungerande lösning som tar bort PFAS från vatten uppströms, innan det sprider sig till sjöar och vattendrag. På så sätt är vi med i processen för att skydda dricksvattnet, förklarar Johan Seijmer.

En del i vattenreningssystem
      PFAS återfinns i alla typer av vatten. SELPAXT levereras därför som en del i ett vattenreningssystem. Tekniken är enkel att installera i befintliga vattenreningsprocesser och kan kombineras med andra vattenreningsapplikationer. Vatten som passerat SELPAXT-tekniken kan med fördel användas som exempelvis tekniskt vatten och även på så vis minska stressen kring rent vatten.

Se BILAGA 1 SELPAXT Reduktionsresultat: Resultat från borttagning av PFAS med SELPAXT i återvinningsanläggningar, släckvatten vid brandbekämpning, dagvatten från flyplats och lakvatten från deponier, vilka har olika uppsättning och koncentration av PFAS.

Kort om SELPAXTs egenskaper:
      Effektiv minskning av korta PFAS:
      Patenterad teknik som tar bort 90–99% av både långa och korta PFAS.

Låg energiförbrukning:
      Metoden består av ultrafiltrering och lågtrycksteknik där systemet förbrukar mindre än 1 kWh/m3.

Lågt restavfallsförhållande:
      SELPAXT koncentrerar PFAS i processen upp till tusen gånger, vilket genererar en avfallsandel på endast 0,1% av behandlad volym.

Låg känslighet för andra organiska ämnen:
      Effekten av SELPAXT-kemin är inte känslig för totala TOC-nivåer även om enskilda ämnen behöver övervakning.

Balanserad CAPEX:
      Litet fotavtryck tack vare kompakt designad anläggning med standardiserade industriella hårdvarukomponenter.

Fakta om PFAS:

PFAS-kemikalier har använts och används för att tillverka produkter som har underlättat livet för människor i över 80 år. Exempel på produkter är brandsläckningsskum, förpackningar, vattentäta kläder, smink och mediciner.

På senare år har det visat sig att det finns nästan 15 000 PFAS-kemikalier som aldrig bryts ner i miljön och att hälsoeffekterna kan vara mycket allvarliga i form av hormonstörningar, cancer och låg födelsevikt hos barn.

Det pågår just nu flera initiativ för att förbjuda PFAS i produkter och att hitta tekniker för att ta bort PFAS från kretsloppet. Eftersom PFAS inte bryts ner kallas de för ”evighetskemikalier” och måste tas bort med en anpassad reningsteknik.

PFAS vid deponier – fakta från Miljösamverkan Sverige:
      I deponier lagras sedan lång tid tillbaka olika avfallsslag som innehåller PFAS. Lakvatten från deponier utgör därför en av de största spridningsvägarna för PFAS. Spridningen beror på att befintliga reningsmetoder vid deponier inte är utformade för att effektivt avlägsna PFAS från lakvattnet.

Miljösamverkan Sverige har tagit fram ett handläggarstöd kring PFAS i lakvatten från deponier. Handläggarstödet bygger till stor del på insamlade mätdata från 165 svenska deponier som gjordes hösten 2020. Den maximalt uppmätta halten av PFAS 11 var hela 194 367 ng/l i ett lakvattenprov. Medianvärdet var 5476 ng/l och medelvärdet var 1490 ng/l för summan av PFAS 11 i lakvatten.

Läs hela kartläggningen här: https://www.miljosamverkansverige.se/miljoskydd/pfas-vid-deponier/

Om Chromafora
      Chromafora är ett innovationsbolag inom cleantech med två unika tekniker baserade på patenterad kemi för vattenrening, SelmextTM och SelpaxtTM. Båda teknikerna går ut på att avgifta vatten från föroreningar och med hjälp av selektivitet minska avfallsmängderna. SelmextTM tar bort tungmetaller, medan SelpaxtTM tar bort både kort- och långkedjiga PFAS-ämnen ur vattenströmmarna. Processerna minskar även resursuttaget av flera kritiska råmaterial, då bland annat guld och andra värdemetaller kan utvinnas ur avfallet och recirkuleras.
      För mer information: www.chromafora.com

Roger Eriksson