"Har ni snö?"

"Har ni SNÖ?"

JA, visst har vi snö! I Storhogna finns gott om natursnö i både pister och spår, ofta från slutet november eller tidigare och in i maj.

Snön har lyst med sin frånvaro i många längdskidspår runtom i landet och de som bor i södra halvan av Sverige och som velat träna längdåkning inför Vasaloppet har fått söka sig långt norrut.

De flesta Vasaloppsåkare ställer förmodligen in skidorna i förrådet efter att loppet är genomfört. Men i Storhogna är längdåkning på högfjället på väg in i den bästa delen av säsongen. Även slalombackarna i Storhogna-Klövsjö har ypperliga snöförhållanden just nu.

Skidsäsongen i Storhogna är med sitt läge vid kalfjället både snörik och lång. Att åka längdskidor på högfjället nu i mars-april är mindfulness på riktigt. Extra positivt är den värmande vårvintersolen som ger en rejäl D-vitaminboost och lite välbehövlig färg i ansiktet.

Krister Hallberg, Sportchef på Storhogna Högfjällshotell & Spa, har under 30 års tid skött underhållet av längdspåren. Han kan sin sak när det gäller snö- och väderförhållanden, och skicket på de preparerade spåren och backarna.

- Nu i mars är absolut bästa tiden att åka längdskidor på högfjället ca 800 m ö.h. Att kliva i skidorna i soluppgången eller i skymningen och köra ”högfjällsrundan” på 1 mil är magiskt. Solen värmer gott så här års och utsikten är betagande. Ibland får man sällskap av renarna som går på högfjället, berättar Krister.

Högfjällspåren körs upp med pistmaskin vilket innebär breda, fina spår. De körs inte när det blåser och snöar men så fort vinden mojnar körs de.

- Storhogna Högfjällshotell & Spa med sitt läge vid kalfjället är unikt på så sätt att vi nästan alltid har gott om snö. Det beror på att Klövsjöfjällen där Storhogna ligger är de första fjäll som nederbördsområdena möter om de kommer ifrån öster eller söder och därför släpper nederbördsmolnen sin snö här i Storhogna, berättar Krister.

- Det är ytterst sällan man inte har kunnat åka skidor runt Valborg och in i maj, de år man inte har kunnat åka skidor på Valborg kan jag räkna på min ena hand säger Krister Hallberg.

Tävlingen Åk en mil, vinn en bil

Kulmen på skidsäsongen på Storhogna landar i Påsken, då Storhogna Högfjällshotell & Spa tillsammans med Åsarna IK och Berners/VW arrangerar skidtävlingen "Åk en mil vinn en bil" som går i högfjällsspåret för 5:e året i rad.

En familjefest med över 2000 deltagare och nästan lika många åskådare. Alla har oavsett resultat lika stor chansen att bli ägare till en Golf Alltrack till ett värde av 340.000 kr.

Om Högfjällspåret i Storhogna

Alla kan åka högfjällsspåret tack vare att det är ett flackt lättåkt spår som passar både elitåkare, barn och äldre. Spåret är helt avgiftsfritt. Efter några kilometers åkande från Storhogna kan man göra halt vid Samevistet våffelstuga, för ett naturligt fikastopp innan man fortsätter vidare i spåret.

Om Samevistet

Samevistet är vår mysiga våffelstuga uppe på kalfjället 3,5 km från hotellet. Ett fint utflyktsmål vintertid. Här serveras våfflor på eget recept, gulaschsoppa, varma och kalla drycker. Hit kan man även ta sig med bandvagn som avgår från hotellet varje dag under vintern.

Kontakta Emma Lundin eller Charlotte Mannerson för mer information.

Charlotte Mannerson, Ägare

Mobil: 0707- 310370