Nytt hotellfastighetsbolag bildat

Nytt hotellfastighetsbolag bildat

Frösö Park Fastigheter, med Lars Bäckvall och Marcus Lundberg som huvudägare, etablerar tillsammans med Eventures Investment Partners fastighetsbolaget Cibola Holding.

Cibola erhåller genom denna start förutsättningar till en expansion inom segmentet destinationshotell, genom att förvärva, utveckla och även kunna driva hotell där hotellet i sig är en besöksanledning.

– Denna bolagisering är en offensiv plan där vi kan dra nytta av den erfarenhet som byggts upp utifrån utveckling av Frösö Park som besöksanledning och destination. Vår målsättning är att vara en aktiv aktör genom att förvärva, utveckla, förvalta och även vara operatör av hotell i en bransch som är under stor förändring, säger Lars Bäckvall.

Jacob Dahlberg, idag vd för Frösö Park Hotel, blir vd för Cibola Holding AB.

– Jag ser verkligen fram emot det nya uppdraget. Vi vill utveckla den traditionella hotellbranschen till att våga mer och vara innovativ. Genom att kunna ha kontroll över både fastighet och verksamhet skapas en dynamik där vi kan skapa mervärden och unika destinationer. Vi tror att det fortfarande finns mycket att göra både när det gäller destinationsutveckling, gästresan och kunna dra nytta av de möjligheter ny teknik erbjuder, säger Jacob Dahlberg.

Initialt består verksamheten av fastighet och hotelldrift på Frösö Park i Östersund.

– Cibola har för avsikt att förvärva fastigheter genom en kombination av egna medel, bankfinansiering samt betalning med egna aktier. Bolaget är för närvarande i slutförhandling kring ett flertal objekt, säger styrelsens ordförande Olof Englund.

Bolaget är uppkallat efter legenden som handlar om ”de sju städerna av guld” med namnet Cibola.