Andelen miljöbilar ökade under 2011

Andelen miljöbilar ökade under 2011

Under 2011 registrerades 122 567 miljöbilar i hela landet. Det motsvarar 38 procent av alla nya bilar, en ökning från 33 procent föregående år.  Men det är stor skillnad mellan kommunerna, där andelen miljöbilar under 2011 varierade från 14 till 55 procent. Det framgår av statistik från Trafikanalys som presenteras av Statoil.

Detta pressmeddelande finns även kommunvisa.

– Övergången till bränslesnåla bilar och förnybara drivmedel är en viktig pusselbit för att motverka den pågående klimatförändringen, säger Anders Huss, Kommunikationsdirektör på Svenska Statoil.

Helåret 2011 registrerades totalt 326 649 nya bilar i Sverige, varav 37,5 procent var miljöbilar. Av de nya miljöbilarna var 62,3 procent bränslesnåla dieselbilar, 18,3 procent bränslesnåla bensinbilar och 2,1 procent elbilar eller elhybrider, medan 5,2 procent av miljöbilarna kan köras på gas och 12,0 procent på etanolbränslet E85. Högst andel miljöbilar registrerades på Hammarö, 55 procent, och lägst andel i Härjedalen, 14 procent.

– Den som inte har egen bil kan glädjas åt att det har blivit allt lättare att hyra bilar som är miljöbilar. Under 2012 kommer exempelvis samtliga Statoils personbilar för uthyrning att vara miljöbilar, säger Anders Huss.

Den som köper en miljöbil får en femårig befrielse från fordonsskatt, och anställda som har en gasbil, elbil eller så kallad laddhybrid som förmånsbeskattad tjänstebil kan få rabatt på förmånsvärdet.

Det totala antalet nyregistrerade bilar ökade med 5,8 procent jämfört med 2010. Av de nya bilarna var 59,7 procent dieselbilar, en ökning från 50,0 procent 2010.

– Nya bilar, speciellt dieselbilar, har mycket lägre bränsleförbrukning än äldre. Dessutom är nya bilar som regel också säkrare, säger Anders Huss.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Huss, Kommunikationsdirektör, Svenska Statoil, tel: 070-592 3882, sahu@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, Kommunikatör, Svenska Statoil, tel: 070-429 6445, tovgr@statoilfuelretail.com

I dokumentet nedan kan du se var din kommun hamnar i Statoils miljöbilsranking 2011.

Svenska Statoil AB är en del av Statoil Fuel & Retail ASA och ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatet. Statoil Fuel & Retail finns i 8 europeiska länder. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 stationer fördelade på fullservicestationer och automatstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig snabbmat, gott kaffe på nymalda bönorsom är ekologiskt och Fairtrademärkt, biluthyrning, biltvätt och svanenmärkt spolarvätska på pump. . För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.