Fler laddplatser för tung trafik

Circle K öppnar ytterligare 16 laddplatser för tung trafik

Nu fortsätter Circle K att trappa upp utbyggnaden av laddinfrastruktur för tung trafik när ytterligare 16 laddplatser läggs till befintligt nätverk. Samtliga har en effekt på 360 kW och de nya laddarna fördelas på fyra noga utvalda stationer. Med detta kommer kedjan inom kort att erbjuda totalt 50 laddplatser vilket är det största publika laddnätverket i Sverige för tung trafik.

Med de nya laddplatserna för tung trafik täcks fler strategiskt viktiga rutter genom Sverige. De platser som nu öppnas för laddning är Hudiksvall, Mantorp, Malmö Spillepengen och Bollebygd. Precis som tidigare laddplatser för tung trafik är även dessa finansierade av Energimyndigheten inom ramen för Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter. Circle K har som ambition att ligga före omställningen till elektrifierad fordonstrafik för såväl lätt som tung trafik, och att vara förstahandsvalet för alla med elfordon.

- Det är alltid roligt när man är först på bollen och det är vi verkligen när det kommer till laddning av tung trafik. Vi har tydligt märkt av efterfrågan också, vår station Vädermotet har nu efter sommaren kraftigt ökat antal laddningar av tunga fordon, säger Lennart Olsson, ansvarig för laddning tung trafik på Circle K.

Tidigare i år har Circle K öppnat 34 laddplatser för tung trafik runt om i landet. Vädermotet i Göteborgs hamn, Kiruna, Gällivare, Arvidsjaur, Ljungby, Gävle Bro, Laholm, Jönköping och Varberg erbjuder alla laddning anpassad för tunga fordon. Dessa, tillsammans med kommande öppningar, innebär att kedjan under det kommande året kommer att erbjuda över 90 laddplatser totalt. Dessutom kommer Circle K öppna två MCS (megawatt-laddare) inom projektet E-charge, som delvis är finansierat av Vinnova, samt erbjuda vätgas inom ett år.

- Vi vill möta upp det stora intresset för elfordon som vi märker i dialogen med våra kunder. Att vi satsar så stort på detta gör att steget över till ett elfordon blir något enklare att ta eftersom vi tar bort oron över tillgång på publik laddning, vilket såklart är absolut nödvändigt för att kunna investera i eldrivna lastbilar, avslutar Olsson.

Majoriteten av de stationer som får laddning för tung trafik är s.k. fullservicestationer. Det betyder att förare som kör eldrivna fordon kan nyttja stationernas utbud av toaletter, mat, dryck och övrigt butiksutbud i samband med att de tar en paus och laddar fordonen. På flera platser finns även säkerhetsparkering som fungerar för dygnsvila.

För mer information, kontakta gärna:

Erika Söderlund, kommunikationschef Circle K

Erika.soderlund@circlekeurope.com, 0738-093904

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av. Var fjärde liter är förnybar och stationer med ultrasnabbladdare ökar snabbt med vår ambitiösa plan för såväl personbilar som lastbilar. Dessutom serverar vi god mat som passar alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, hållbara biltvättar och spolarvätska på pump. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
    Couche-Tard is a global leader in convenience and fuel retail, operating in 24 countries and territories, with more than 14 000 stores, of which approximately 10 700 offer road transportation fuel. With its well-known Couche-Tard and Circle K banners, it is one of the largest independent convenience store operators in the United States and it is a leader in the convenience store industry and road transportation fuel retail in Canada, Scandinavia, the Baltics, as well as in Ireland. It also has an important presence in Poland and Hong Kong SAR. Approximately 122 000 people are employed throughout its network.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its annual Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.