Ett givande samarbete på många plan

Circle K utökar samarbetet med Mångfaldsbyrån

Under hösten 2022 inleddes ett värdefullt samarbete mellan Circle K och Mångfaldsbyrån och bara ett halvår senare står det nu klart att samarbetet utökas till att omfatta Knivsta, Floda, Gränna och Örebro. Samarbetet syftar dels till att få fler nyanlända i arbete och dels till att öka kunskapsutbytet med kollegor som kanske annars inte hittat till Circle K.

Arbetet för mångfald och inkludering tar sig många uttryck på Circle K, och ett av de senaste initiativen är samarbetet med Mångfaldsbyrån, som inleddes i höstas på stationer i Göteborg och Stockholm. Nu utökas samarbetet till att gälla ytterligare fyra städer, och det är inte bara den extra arbetskraften som bidrar med stort värde för Circle K.

- I takt med att vi öppnar våra nya flaggskeppsstationer har vi sett vi ett stort behov av personal, och det var en självklarhet för oss att fråga Mångfaldsbyrån om hjälp. Våra stationschefer är lyriska, inte bara för att våra nya kollegor gör ett fantastiskt jobb utan även för att de har behövt tänka nytt i sitt ledarskap för att få kommunikationen att fungera när det talade språket inte räckt till. Det är ett ömsesidigt lärande, säger Tomas Sköldulf, Director People på Circle K.

Mångfaldsbyrån hjälper företag att rekrytera med ekonomisk, social och kulturell hållbarhet i fokus. Genom en noggrann matchningsmodell ser de till att rätt person hamnar på rätt arbetsplats. Kandidaterna från Mångfaldsbyrån bidrar med nya perspektiv och kommer från sammanhang som företag ofta inte har tillgång till.

- Samarbetet med Circle K har varit väldigt givande och positivt av flera orsaker. Viktigast är att det finns ett starkt engagemang och en tro på mångfald och inkludering, men lika viktigt är att det finns en struktur och ett arbetssätt som underlättar för någon som är ny med i det svenska språket att snabbt komma in på arbetsplatsen. De metodkort som finns är ett bra exempel, de beskriver arbetsmoment i både text och bild vilket underlättar enormt, säger Berivan Mohammed, vd på Mångfaldsbyrån.

Totalt är det 14 personer som arbetar på Circle K via Mångfaldsbyrån och arbetsuppgifterna varierar. Circle K ser redan på möjligheterna att utöka samarbetet ytterligare framöver med mer än dubbelt så många stationer som idag, primärt i Stockholm med omnejd.

För mer information, kontakta gärna:

Erika Söderlund, kommunikationschef Circle K

erika.soderlund@circlekeurope.comI 0738-093904

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av. Var fjärde liter är förnybar och stationer med ultrasnabbladdare ökar snabbt med vår ambitiösa plan för såväl personbilar som lastbilar. Dessutom serverar vi god mat som passar alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, hållbara biltvättar och spolarvätska på pump. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
Couche-Tard is a global leader in convenience and fuel retail, operating in 24 countries and territories, with more than 14 000 stores, of which approximately 10 700 offer road transportation fuel. With its well-known Couche-Tard and Circle K banners, it is one of the largest independent convenience store operators in the United States and it is a leader in the convenience store industry and road transportation fuel retail in Canada, Scandinavia, the Baltics, as well as in Ireland. It also has an important presence in Poland and Hong Kong SAR. Approximately 122 000 people are employed throughout its network.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its annual Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.