Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Engångsartiklar och förpackningar är några av de stora knutarna att lösa för en hållbar omställning i servicehandeln. Därför ingår nu Circle K, Panter och Tingstad ett pilotsamarbete för att testa ett cirkulärt system i syfte att minska mängden engångsartiklar. Kunderna erbjuds helt enkelt att låna matlådor och muggar för sin take-awaymat, ungefär som man lånar böcker på ett bibliotek. Produkterna är avsedda för flergångsanvändning och ingår i en cirkulär modell.

Circle K serverar dagligen över 30 000 koppar kaffe och 80 000 varma måltider på sina stationer runt om i landet. Fokus på förpackningar och att minska exempelvis mängden plast har funnits länge, men tar nu ett nytt steg när man testar en lösning där kunderna erbjuds mat och dryck i kärl och muggar anpassade för flergångsanvändning. Dessa returneras sedan i valfri butik eller station som är anslutna till systemet.

- Vi är ständigt på jakt efter spännande samarbeten som bidrar till en mer hållbar verksamhet och därför är vi glada att kunna testa den här lösningen på våra stationer. Med vår storlek kan vi göra stor skillnad, säger Stefan Andréasson, Senior Manager Food på Circle K.

Den lösning som Circle K nu testar är ett samarbete mellan Panter och Tingstad. Tingstad tillhandahåller produkterna medan Panter har utvecklat ett digitalt retursystem. Kunden skapar ett konto hos Panter, därefter scannas lånade matlådor och muggar i webappen, och sedan återlämnas kärlen hos valfri ansluten partner inom sju dagar.

- Vi är särskilt glada att en så stor aktör som Circle K väljer att ligga i framkant. Med det nya lagkravet om returlösning för takeaway bara månader bort är det smart av Circle K att komma i gång och testa för framtiden, säger Clara Lidberg grundare och vd på Panter.

Projektet pågår inledningsvis på ett antal stationer i Göteborgsområdet, för att sedan tas ut på samtliga stationer vid årsskiftet.

För mer information, kontakta gärna:

Erika Söderlund, kommunikationschef Circle K Sverige

erika.soderlund@circlekeurope.comI 0738-09 39 04

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av. Var fjärde liter är förnybar och stationer med ultrasnabbladdare ökar snabbt med vår ambitiösa plan för såväl personbilar som lastbilar. Dessutom serverar vi god mat som passar alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, hållbara biltvättar och spolarvätska på pump. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
      Couche-Tard is a global leader in convenience and fuel retail, operating in 24 countries and territories, with more than 14 000 stores, of which approximately 10 700 offer road transportation fuel. With its well-known Couche-Tard and Circle K banners, it is one of the largest independent convenience store operators in the United States and it is a leader in the convenience store industry and road transportation fuel retail in Canada, Scandinavia, the Baltics, as well as in Ireland. It also has an important presence in Poland and Hong Kong SAR. Approximately 122 000 people are employed throughout its network.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its annual Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.