Islands president tankar biogas på Statoil

på fredageftermiddagen kommer Islands president Olafur Ragnar Grimsson att besöka Statoils miljöinriktade station i Hammarby Sjöstad. Presidentens konvoj består av biogasbilar och syftet med besöket är främst att lära mer Sveriges sätt att framställa biogas. Islands president besöker under fredag eftermiddagen Sverige för att träffa företaget Scandinavian Biogas Fuels AB. I samband med detta är han intresserad av att tanka biogas och få mer information om bl.a. tekniska lösningar I eftermiddag kommer presidenten med sällskap till Statoils miljöinriktade station i Hammarby Sjöstad. – Vi är glada för det intresse Islands president visar för Statoils satsning på förnybara drivmedel. Biogasen släpper inte ut fossil koldioxid och bidrar därmed inte till växthuseffekten, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil. Statoils station i Hammarby Sjöstad har genomgående en tydlig miljöprofil. Här säljs de förnybara drivmedlen etanol (E85) och biogas. Biogasen kommer till stationen via en rörledning från Henriksdals reningsverk och produceras som en del av Hammarby Sjöstads lokala kretslopp. – Att presidenten väljer att besöka just stationen i Hammarby Sjöstad är vi väldigt nöjda med. Stationen är ett bra exempel på mycket av det Statoil gör i sitt miljöarbete, säger Helena Fornstedt. Stationen i Hammarby Sjöstad säljer spolarvätska i lösvikt och såväl kunder som stationspersonal källsorterar plast, stål, trä och papper för återvinning. För ytterligare information, kontakta: Helena Fornstedt, informationsdirektör Statoil: 08-429 61 32, 070-429 61 32, shep@statoil.com Statoil Detaljhandel AB ingår i en detaljhandelskedja som verkar i nio länder och ägs av Statoil ASA. I Sverige finns 600 försäljningsställen som driver verksamhet under varumärkena Statoil, ICA Express och 1-2-3. På våra fullservicestationer erbjuder vi drivmedel, snabbmat, livsmedel samt bil- och fritidsprodukter. Biluthyrning och biltvätt är andra stora verksamheter. Läs mer om E85 och vår miljösatsning på: www.statoil.se