Lägre bensinpris gav minskad försäljning av E85

Under juli minskade Statoils försäljning av etanolbränslet E85 med 13 procent jämfört med föregående månad. Jämfört med juli förra året minskade försäljningen med 20 procent.

- När bensinpriset sjunker är det inte lika lönsamt att köra på E85 och även miljöbilisten är prismedveten. I mitten av juni började bensinpriset sjunka igen efter att ha nått årshögsta. Det lägre bensinpriset gjorde att försäljningen av E85 minskade under juli, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig på Svenska Statoil.
Under juli sålde Statoil drygt sex miljoner liter E85. Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 387 stationer över hela landet. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också snabbt öka låginblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel.

- Ett effektivt sätt att minska trafikens klimatpåverkan är att öka låginblandningen av etanol i bensin, från dagens fem till tio procent. EU har gett klartecken och nu måste den svenska regeringen agera för att möjliggöra denna låginblandning så snart som möjligt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Försäljningen över Statoils stationer under juli 2009 utgjordes till 7,8 procent (8,4 procent i juni) av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 61,9 procent, medan andelen diesel uppgick till 30,3 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under juli 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 22 312 ton. Det motsvarar utsläpp från 7 503 genomsnittliga bensindrivna personbilar.

All etanol i Svenska Statoils försäljning av E85 är verifierat hållbar, enligt leverantörens definition. Det innebär bland annat att etanolen är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och kraftigt minskar koldioxidutsläppen. Vår etanol minskar koldioxidutsläppen med minst 85 procent jämfört med bensin.

Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport Vad har vi i tankarna?

För ytterligare information, kontakta:
Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig, telefon: 08-429 60 78, 070-223 39 88, snlu@statoil.com
Tove Grönkvist, informatör, telefon: 08-429 64 45, 070-429 64 45, tovgr@statoil.com

Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatfrågan. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, biogas, diesel, E85, flygbränsle, och gasol. I verksamheten ingår cirka 380 fullservicestationer, 150 automatstationer och Sveriges största truckdieselnät med 350 speciellt anpassade truckdieselanläggningar. Statoil Lubricants utvecklar, producerar och säljer smörjoljor. Under 2008 hade Svenska Statoil en omsättning på 35 miljarder kronor och i medeltal 1 668 anställda. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Vill du prenumerera på pressmeddelanden från Statoil anmäl dig på www.statoil.se/pressrum