Många tvättar bilen på gatan – trots att de vet att det är miljöfarligt

Tre av fyra svenskar känner till att det är bäst för miljön att tvätta bilen i en automatisk biltvätt eller tvätta-själv-anläggning, enligt en ny Temo-undersökning som Statoil beställt. Ändå sker uppskattningsvis två av tre tvättar av personbilar utomhus och utanför etablerade anläggningar. – Det är förvånande att så många personer tvättar bilen utomhus trots att känner till att det inte är bra för miljön, säger Lena Malmqvist, produktchef biltvätt på Statoil. Fordonstvätt på gatan eller i privata garage är olämpligt ur miljösynpunkt, eftersom orenat tvättvatten rinner ner i dagvattenbrunnen för att sedan nå närmaste vattendrag eller reningsverk. Föroreningarna kommer dels från smuts från vägbeläggningen, fordon och däck, dels från tvättkemikalierna. – Det bästa för miljön är att tvätta bilen i en automatisk biltvätt eller tvätta-själv-anläggning. Då passerar tvättvattnet oljeavskiljare och det extra reningsverk som finns på många automattvättar, säger Lena Malmqvist. I Sverige finns totalt cirka 1 100 automatiska biltvättar vid bensinstationer och cirka 300 anläggningar för självtvätt. Alla dessa har oljeavskiljare som rensar bort ämnen innan avloppsvattnet åker vidare till reningsverket. Av de 1 100 automattvättarna är drygt 400 utrustade med egna reningsverk. Synovate Temos undersökning är baserad på telefonintervjuer av 1 013 personer under perioden 23-29 mars 2006. Följande fråga ställdes: ”Vilket av följande sätt att tvätta bilen tror du är bäst ur miljösynpunkt?” Svarsandelarna blev som följer: utomhus på asfalt: 7 procent; utomhus på gräsmatta eller grus: 7 procent; inomhus, i ett garage: 7 procent; inomhus i en automatisk biltvätt eller tvätta-själv-anläggning: 74 procent; vet ej: 4 procent. För ytterligare information, kontakta: Lena Malmqvist, produktchef biltvätt Statoil Detaljhandel AB: 070-590 8188, slma@statoil.com Vivianne Habra, informatör, Statoil: 08-429 6418, 070-429 6418, svstsvha@statoil.com Statoil Detaljhandel AB ingår i en detaljhandelskedja som verkar i nio länder och ägs av Statoil ASA. I Sverige finns 600 försäljningsställen som driver verksamhet under varumärkena Statoil, ICA Express och 1-2-3. På våra fullservicestationer erbjuder vi drivmedel, snabbmat, livsmedel samt bil- och fritidsprodukter. Biluthyrning och biltvätt är andra stora verksamheter. Läs mer om E85 och vår miljösatsning på: www.statoil.se