Miljö- och hälsoskyddskontoret inviger etanolpump på Statoil i Kristianstad

Idag fredag inviger Hans Eliasson, chef för miljö- och hälsoskyddskontoret i Kristianstad, en ny pump för miljöbränslet E85. Den nya pumpen finns vid Lyckans Höjd i Kristianstad, och är Statoils 26:e etanolpump. Under det kommande året planerar Statoil en kraftfull satsning av nya E85-pumpar i Sverige. - Biobaserade drivmedel blir en allt viktigare del i vår produktportfölj och Statoils inriktning är att fortsätta utöka antalet tankställen i takt med att efterfrågan ökar. Statoil blandar också in fem procent bioetanol i den 95-oktaniga bensin som säljs vid Statoilstationer, vilket är ett effektivt sätt att reducera koldioxidutsläppen, säger Einar Botten, drivmedelsansvarig på Statoil. Etanol E85 (85 procent etanol och 15 procent bensin) är anpassat för bränsleflexibla etanolbilar, d.v.s. bilar som kan tankas med både E85 och bensin. Under 2004 ökade antalet bränsleflexibla etanolbilar med 62 procent till totalt 13 000, enligt statistik från Miljöfordon Göteborg. I dag är det bara Ford som säljer bränsleflexibla bilar på den svenska marknaden, men både Volvo och Saab har aviserat att de kommer med modeller i så kallat flexifuel-utförande under året. - I omställningen till ett hållbart samhälle har valet av drivmedel stor betydelse och flera alternativ behövs. Vi välkomnar därför Statoils engagemang och satsningen på etanol. Kristianstadsborna kan nu enklare bidra till en bättre miljö genom att köra på etanol, säger Hans Eliasson, chef för miljö- och hälsoskyddskontoret i Kristianstad. E85 är ett förnybart drivmedel som framställs ur bland annat spannmål. Etanolens främsta egenskap är att den minskar utsläppen av koldioxid. Statoil har i dag 25 stationer med E85 i Sverige. Under det kommande året planerar Statoil en kraftfull satsning av nya E85-pumpar i Sverige. För ytterligare information, kontakta: Einar Botten, drivmedelsansvarig Statoil: 08-429 61 54, 070-429 61 54 eller einar.botten@statoil.com Anna Åberg, informatör Statoil: 08-429 60 80, 070-429 60 80 eller anna.aberg@statoil.com

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av. Var fjärde liter är förnybar och stationer med ultrasnabbladdare ökar snabbt med vår ambitiösa plan för såväl personbilar som lastbilar. Dessutom serverar vi god mat som passar alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, hållbara biltvättar och spolarvätska på pump. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
Couche-Tard is a global leader in convenience and fuel retail, operating in 24 countries and territories, with  more than 14 000 stores, of which approximately 10 700 offer road transportation fuel. With its well-known Couche-Tard and Circle K banners, it is one of the largest independent convenience store operators in the United States and it is a leader in the convenience store industry and road transportation fuel retail in Canada, Scandinavia, the Baltics, as well as in Ireland. It also has an important presence in Poland and Hong Kong SAR. Approximately 122 000 people are employed throughout its network.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its annual Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.

​För mer information om Circle K Sverige, se www.circlek.se