Öar i topp när Circle K rankar Sveriges främsta elbilslän och kommuner

Öar i topp när Circle K rankar Sveriges främsta elbilslän och kommuner

Circle K släpper nu Stora elbilsbokslutet, den första årliga sammanställningen av elbilsbeståndet och laddningstillgängligheten i samtliga Sveriges 21 län och 290 kommuner. Gotlands län och Orust kommun tar hem förstaplatserna i respektive ranking, som baseras på data från Power Circles statistikdatabas ELIS samt SCB.

Gotlands län och Orust kommun hamnar i topp när Circle K sammanställer en ranking av elbilsbeståndet och laddningsmöjligheterna i Sveriges län och kommuner. På Gotland fanns det vid utgången av årets tredje kvartal, 260 privatägda elbilar och pluginhybrider, samt 148 laddplatser. Detta motsvarar 4,4 bilar och 2,5 laddare per 1 000 invånare. Detta innebär en ökning av antalet laddningsbara bilar med 52,2 procent under tolvmånadersperioden mellan september 2018 och 2019.I Orust kommun fanns det 5,4 bilar och 2,1 laddare per 1 000 invånare, en ökning av antalet laddningsbara bilar med 78,4 procent och av antalet laddare med hela 3 100 procent.

– Det pratas mycket om elbilens framtid och om elladdning, men det är svårt att få en helhetsbild över hur det verkligen ligger till. Genom Sveriges största sammanställning av elbils- och infrastruktursdata har vi tagit tempen på utvecklingen. Vi kan konstatera att andelen elbilar visserligen fortfarande är låg, men växer väldigt snabbt. Och att infrastrukturen i form av laddstolpar börjar komma ikapp, säger Johan Söderberg, Senior Director Fuel på Circle K Sverige.

På andra och tredje plats bland Sveriges län återfinns Halland respektive Södermanlands län. Halland hamnar bland de tio främsta länen i alla utom en kategori. I länet finns exempelvis 3,3 privatägda elbilar per 1 000 invånare och antalet laddplatser har ökat med 68,3 procent. Bakgrunden till Södermanlands höga placering är hög tillväxt av både laddningsbara bilar och laddplatser, 67,6 respektive 64,3 procent.

På andra plats bland kommunerna kommer den skånska kommunen Vellinge, som ligger på tionde plats vad gäller antal elbilar per invånare och den har tionde största ökningen av antalet laddare med 408,3 procent. Strängnäs har en ännu större ökning av antalet laddare, 880 procent, vilket är fjärde bäst i kategorin men hamnar lägre i övriga kategorier, vilket ger en tredje plats.

Rankingen är en sammanställning med syfte att visa på elbilsutvecklingen i Sverige, hur tillgänglig infrastrukturen i form av laddplatser är, samt hur snabbt utbyggnaden går. De kategorier som ligger till grund för rankingen är antalet privatägda laddningsbara bilar per invånare, förändringen av antalet laddningsbara bilar per invånare och andelen elbilar av antalet registrerade personbilar. För att ge en bild av möjligheterna för länens och kommunernas invånare att äga elbil eller pluginhybrid vägs även antalet laddplatser per invånare, förändringen av antalet laddplatser och antal laddningsbara bilar per laddplats in i rankingen. Länen har rankats i varje kategori, varefter en total ranking tagits fram.

Fortfarande liten andel laddningsbara bilar i Sverige, men antalet växer snabbt
Antalet elbilar och pluginhybrider är fortfarande relativt få i landet som helhet. Laddningsbara bilar utgör endast 2 procent av det totala antalet registrerade personbilar i landet, varav de flesta var företagsägda. Men antalet laddningsbara bilar växer snabbt, och antalet laddplatser ökar i nästan exakt samma takt – antalet laddningsbara bilar ökade med hela 47,7 procent och antalet laddplatser med 48,8 procent i Sverige.

Det län där ökningen gått snabbast var Kronobergs län, där antalet elbilar och pluginhybrider ökade med 70,4 procent under perioden, från 653 till 1 125 stycken. Den till antalet största ökningen skedde inte oväntat i Stockholms län, där det i september 2019 körde runt 12 638 fler laddningsbara bilar än året innan, en ökning med 38,9 procent. Jämtlands var det län som hade flest laddplatser per invånare, med 3,4 laddplatser per 1 000 invånare. Detta efter att 163 nya laddplatser öppnats mellan september 2018 och 2019.

– Det är tydligt att laddningsbara bilar är på frammarsch, även om de fortfarande utgör en liten del av det totala antalet personbilar i Sverige. Vi tror på elbilens framtid och att marknaden kommer att fortsätta växa otroligt snabbt. Därför satsar vi stort på att bygga ut vårt laddningsnätverk runt om i landet. Vi lanserar egna snabbladdare och öppnar ännu fler så kallade supersnabbladdare, säger Johan Söderberg.

Fakta om laddningsbara bilar i vinnarlänet Gotland jämfört mot Sverige i övrigt

• På Gotland fanns 35 175 personbilar registrerade, av dessa är totalt 390 laddningsbara, varav 260 privatägda.
  • I länet fanns 4,4 privatägda elbilar och pluginhybrider per 1 000 invånare och 6,5 laddningsbara bilar totalt per 1 000 invånare, vilket kan jämföras med 2,8 respektive 9,0 i landet som helhet.
  • Antalet elbilar och pluginhybrider på Gotland är 136 fler sedan september 2018, en ökning med 52,2. I landet som helhet har antalet ökat med 47,7 procent.
  • Det fanns 148 laddplatser, motsvarande 2,5 per 1 000 invånare, en ökning med 13,8 procent. I hela Sverige finns 0,85 laddplatser per 1 000 invånare och antalet har ökat med 48,8 procent.

Tabell, topp 10 län

Privatägda elbilar och PHEV, per 1000 invånare Privatägda elbilar och PHEV, andel av personbilar Förändring, elbilar och PHEV per 1000 invånare Laddplatser, per 1000 invånare Förändring, antal laddplatser Antal elbilar och PHEV per laddplats
1 Gotland 4,4 0,7% 52,2% 2,5 13,8% 2,6

9 Sigtuna 3,9 1,0% 78,4% 4,5 0,0% 1,6
10 Söderköping 4,0 0,7% 48,7% 1,6 200,0% 3,7
Riket 2,8 0,6% 47,7% 0,8 48,8% 10,6

Circle K Sverige AB har 758 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är 291 fullservicestationer där vi erbjuder drivmedel som tar dig längre, fräsch och näringsriktig mat, gott ekologiskt och rättvisemärkt kaffe på nymalda bönor, biluthyrning, biltvätt och spolarvätska på pump.

Circle K Sverige säljer och distribuerar bensin, diesel, fordonsgas, E85 och HVO100, samt erbjuder snabbladdning för elbilar vid ett antal stationer. I Sverige finns 5 operativa depåer.

Ungefär 3500 medarbetare arbetar på våra stationer och kontor över hela landet. Huvudkontoret för Circle K Sverige ligger i Stockholm.

Vi var tidigare Statoil Fuel & Retail Sverige AB men bytte under 2016/2017 namn till Circle K Sverige AB och varumärke till Circle K.

Circle K Sverige är en del av den kanadensiska koncernen Alimentation Couche-Tard Inc (Couche-tard) som är ett världsledande servicehandelsföretag med huvudkontor i Laval, Kanada.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
Couche-Tard is the leader in the Canadian convenience store industry. In the United States, it is the largest independent convenience store operator in terms of the number of company-operated stores. In Europe, Couche-Tard is a leader in convenience store and road transportation fuel retail in the Scandinavian countries (Norway, Sweden and Denmark), in the Baltic countries (Estonia, Latvia and Lithuania), as well as in Ireland and also has an important presence in Poland.

As of July 22, 2018, Couche-Tard’s network comprised 9,978 convenience stores throughout North America, including 8,691 stores with road transportation fuel dispensing. Its North American network consists of 19 business units, including 15 in the United States covering 48 states and 4 in Canada covering all 10 provinces. Approximately 105,000 people are employed throughout its network and at its service offices in North America. In addition, through CrossAmerica Partners LP, Couche-Tard supplies road transportation fuel under various brands to approximately 1,300 locations in the United States.

In Europe, Couche-Tard operates a broad retail network across Scandinavia, Ireland, Poland, the Baltics and Russia through ten business units. As of July 22, 2018, Couche-Tard’s network comprised 2,723 stores, the majority of which offer road transportation fuel and convenience products while the others are unmanned automated fuel stations which only offer road transportation fuel. Couche-Tard also offers other products, including stationary energy, marine fuel and aviation fuel. Including employees at branded franchise stores, approximately 25,000 people work in its retail network, terminals and service offices across Europe.

In addition, under licensing agreements, more than 2,000 stores are operated under the Circle K banner in 16 other countries and territories (Cambodia, China, Costa Rica, Egypt, Guam, Honduras, Hong Kong, Indonesia, Macau, Malaysia, Mexico, Mongolia, the Philippines, Saudi Arabia, the United Arab Emirates and Vietnam), which brings the worldwide total network to more than 16,000 stores.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its quarterly Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.

Forward-Looking Statements
The statements set forth in this press release, which describe Couche-Tards objectives, projections, estimates, expectations or forecasts, may constitute forward-looking statements within the meaning of securities legislation. Positive or negative verbs such as “will”, “plan”, “evaluate”, “estimate”, “believe”, “expect” and other related expressions are used to identify such statements. Couche-Tard would like to point out that, by their very nature, forward-looking statements involve risks and uncertainties such that its results, or the measures it adopts, could differ materially from those indicated or underlying these statements, or could have an impact on the degree of realization of a particular projection. Major factors that may lead to a material difference between Couche-Tards actual results and the projections or expectations set forth in the forward-looking statements include the effects of the integration of acquired businesses and the ability to achieve projected synergies, fluctuations in margins on motor fuel sales, competition in the convenience store and retail motor fuel industries, exchange rate variations, and such other risks as described in detail from time to time in documents filed by Couche-Tard with securities regulatory authorities in Canada. Unless otherwise required by applicable securities laws, Couche-Tard disclaims any intention or obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise. The forward-looking information in this press release is based on information available as of the date of the release.