Statoil Mölndal är Nordens första drivmedelsstation som miljöcertifierats enligt LEED på guldnivå

Statoil invigde i slutet av förra året sin nya fullservicestation i Mölndal.  Stationen är nu den första i Norden som byggts enligt U.S. Green Building Councils internationella miljöcertifieringssystem LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) och har i dagarna erhållit guldnivå.

Stationen är certifierad enligt miljöcertifieringssystemet LEED-Retail och har uppnått målet LEED-nivå Guld. Nivåerna hänger samman med hur många poäng projektet uppnått inom olika nyckelområden och ger en redovisning av byggnadens miljöprestanda.

LEED fokuserar på ett antal nyckelområden som tillsammans ringar in helheten i byggprojektet. Systemet styr upp byggandet för att det ska bli så miljöriktigt som möjligt och omfattar ett antal obligatoriska och poängsatta kriterier.

– Mycket arbete har lagts ned på säkerställa att vi uppfyller alla de tuffa krav som LEED ställer för att uppnå guldnivån. Processen har tagit sin tid och vi är nu glada över att få detta positiva besked, säger Gunilla Blomkvist, miljöchef, Statoil Fuel & Retail Sverige.

Stationen har sedumtak på butiksbyggnaden som både isolerar, omvandlar koldioxid till syre och tar hand om en del av kondensavvattningen från kylkompressorerna på taket. Skärmtaksbelysningen lyser enbart med 30 procent effekt när stationen är stängd.

- Vi har också lagt stor vikt på energihushållning och miljömässiga krav. Vi kyler till exempel butiken utan att tillföra mer energi och vi har infört en lösning som minskar effektbehovet för belysningen inomhus från 22 till 16 W/m2, säger Gunilla Blomkvist.

Här finns också solpanel på taket där energin går direkt in i stationens elnät och en laddstolpe för elbil. Lite mer ovanligt är att stationen vänder sig till cyklister genom att erbjuda en plats för cykelvård med luftpåfyllning samt cykelställ. Stationen erbjuder även drivmedlet E85 och Svanenmärkt spolarvätska på pump samt en modern biltvättsanläggning.

– Det är glädjande att kunna öppna en station med senaste tekniken som även bidrar till en energieffektiv och därmed klimatsmart lösning. Vi har också tagit lärdomarna från bygget av Mölndalsstationen och implementerat dem när vi byggt våra fem nya fullstationer som vi öppnat i år, avslutar Gunilla Blomkvist.

Mer information om Statoil Mölndal miljöcertifiering finns på www.statoil.se

För ytterligare information, kontakta gärna:
Gunilla Blomkvist, miljöchef, Statoil Fuel & Retail Sverige, tfn: 070-429 6610, gubl@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, kommunikatör, Statoil Fuel & Retail Sverige, tfn: 070-429 6445, tovgr@statoilfuelretail.com

Taggar

Statoil Fuel & Retail Sverige AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail AS. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig mat längs vägen, gott kaffe på nymalda bönor som är ekologiskt och Fairtrade-märkt, biluthyrning, biltvätt och Svanenmärkt spolarvätska på pump. För mer information om Statoil Fuel & Retail Sverige AB, se www.statoil.se
Följ oss också på Facebook.

Henrik Grenert

Senior Manager HSE Hälsa, miljö, säkerhet och kvalitet +46704296059