Fler stationer för fordonsgas i Stockholm

Svenska Statoil och AGA vidareutvecklar samarbetet kring fordonsgas. Företagen har skrivit ett samarbetsavtal som innebär att Statoil kommer att sälja fordonsgas på fler anläggningar med AGA som leverantör.

Under året etableras två nya försäljningsställen av fordonsgas på Statoils stationer i Täby och Upplands Väsby. Samarbetsavtalet innebär även att stationerna i Hammarby Sjöstad och Sköndal ska uppgraderas för förbättrad kapacitet för att tillgodose efterfrågan på fordonsgas.

– Våra kunder vill ha ett brett spektrum av drivmedel där fordonsgas efterfrågas alltmer.
Därför är det glädjande att vi nu tillsammans med AGA ökar tillgängligheten för våra kunder att tanka fordonsgas i Stockholm, säger Sofia Sjöström, drivmedelschef på Statoil.

Avtalet innebär också att Statoil och AGA planerar för att långsiktigt kunna öka antalet försäljningsställen i takt med ökad efterfrågan på fordonsgas. Vidare innebär samarbetet att i början av 2011 kommer även en anläggning för fordonsgas i flytande form för tung trafik till Statoils station i Järna.

– Vi tror på fordonsgas som det bästa fordonsbränslet ur miljösynpunkt och vill med den här satsningen göra vad vi kan för att möta den ökade efterfrågan. Samarbetet med Statoil innebär att fordonsgasen kommer att säljas på fullservicestationer med utmärkta lägen vilket underlättar för konsumenterna säger Svante Frid, marknadschef för AGA norra Europa.

Fordonsgasen till lätt trafik innehåller i dagsläget som minst 50 procent biogas med ambitionen att öka andelen biogas i takt med ökad produktion.

För ytterligare information, kontakta:
Sofia Sjöström, drivmedelschef, Statoil: 070-429 66 92, sofs@statoil.com
Ragnar Sjödahl, marknadsansvarig biogas, AGA, 073-382 46 33, ragnar.sjodahl@se.aga.com