Statoil ökar låginblandningen av förnybara drivmedel i Norge

Sedan början av september kan norska bilister tanka en diesel som innehåller sju procent förnybara drivmedel s.k. FAME. Det är en ökning från dagens fem procent och i enlighet med EU:s reviderade bränsledirektiv och europeisk standard. Låginblandning av förnyelsebara drivmedel är en av de viktigaste klimatåtgärderna på drivmedelsområdet. För Statoils i Norge innebär ökningen av låginblandningen i diesel på den norska marknaden att man ökar försäljningen av förnybar diesel till totalt 50 miljoner liter per år. Det motsvarar en reduktion på 55 000 ton koldioxid per år jämfört med ren diesel.
- I Sverige har vi en annan dieselkvalitet än i resten av Europa och den tillåter inte låginblandning utöver dagens fem procent. Vi hoppas att den pågående översynen av det svenska miljöklassystemet ska öppna för att den svavelfria europadieseln snart kan introduceras på den svenska marknaden som ett komplement till svensk diesel. Då kan vi omedelbart öka låginblandningen även här och därmed göra fortsatta koldioxidbesparingar säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

När låginblandningen av förnybara drivmedel (s.k. FAME) i diesel introducerades år 2005 enligt EU:s bränsledirektiv fick svenska bilister vänta i cirka 18 månader innan en diesel med fem procents låginblandning kunde introduceras på den svenska marknaden. Orsaken var att MK1-klassen är så snäv att varje förändring av drivmedlet kräver riksdagsbeslut för att medge de förändringar i till exempel slutkokpunkt eller densitet som följer av en ökad låginblandning. Den svavelfria europadieseln medger däremot omedelbar låginblandning av förnybara drivmedel.

Transportstyrelsen ska på regeringens uppdrag göra en allmän översyn av det svenska miljöklassystemet för bensin och diesel till följd av EU:s reviderade bränsledirektiv. Uppdraget ska redovisas 1 oktober 2009.

För mer information kontakta:
Helena Fornstedt, informationsdirektör Svenska Statoil AB, tel: 08-429 61 32, 070-429 61 32, shep@statoil.com

Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatfrågan. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, biogas, diesel, E85, flygbränsle, och gasol. I verksamheten ingår cirka 380 fullservicestationer, 150 automatstationer och Sveriges största truckdieselnät med 350 speciellt anpassade truckdieselanläggningar. Statoil Lubricants utvecklar, producerar och säljer smörjoljor. Under 2008 hade Svenska Statoil en omsättning på 35 miljarder kronor och i medeltal 1 668 anställda. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Vill du prenumerera på pressmeddelanden från Statoil anmäl dig på www.statoil.se/pressrum