Statoil sålde två miljoner liter kaffe under 2011

Statoil sålde två miljoner liter kaffe under 2011

Under förra året, 2011, sålde Statoil i Sverige över två miljoner liter kaffe motsvarande 41 fyllda tankbilar eller 11 400 badkar fyllda med kaffe. I antal koppar blir det cirka 9,5 miljoner koppar kaffe.

Svenskarna dricker fortsatt mycket kaffe. Men kaffet har gått från en dryck man brygger själv hemma och njuter i lugn och ro till att bli en självklar snabbdryck i vardagen som man gärna tar med sig.

– Vi har blivit en självklar destination när man vill köpa kaffe. I våra gallupundersökningar ser vi att många förknippar oss med att ha det godast kaffet med bäst kvalitet vilket såklart känns jätteroligt, säger Cecilia Degernäs, Chef Kategori, Svenska Statoil.

Allt kaffe som dricks på Statoils stationer är Fairtrade-märkt och EU-ekologiskt och mals från hela bönor. Kaffebönorna är noga utvalda för att ge den bästa smaken. Utöver det används alltid ekologisk mjölk i kaffemaskinerna som är några av de bästa man kan hitta på marknaden .

– Med alltmer drivmedelssnåla bilar minskar behovet att stanna för att tanka men trafikforskningen visar att pausen är viktig för trafiksäkerheten. Det räcker inte med att stanna och veva ned fönstret. Det bästa är att sova en kort stund eller ta en kort paus och dricka en kopp kaffe. Vår stationskedja finns över hela landet och har generösa öppettider så det går alltid att få en god och stärkande paus i bilköringen hos oss, säger Cecilia Degernäs.

Statoil ser också en ökning på antalet sålda stora koppar kaffe och favoritkaffet bland kunderna är det färskbryggda svarta men även de mjölkbaserade produkterna med espresso som bas, Latte och Cappucino är omåttligt populära.

För mer information kontakta:
Cecilia Degernäs, Chef Kategori, Svenska Statoil, tel: 070-429 6440, cdeg@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, Kommunikatör, Svenska Statoil, tel: 070-429 6445, tovgr@statoilfuelretail.com

Svenska Statoil AB är en del av Statoil Fuel & Retail ASA och ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatet. Statoil Fuel & Retail finns i 8 europeiska länder. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 stationer fördelade på fullservicestationer och automatstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig snabbmat, gott kaffe på nymalda bönorsom är ekologiskt och Fairtrademärkt, biluthyrning, biltvätt och svanenmärkt spolarvätska på pump. . För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.