Statoils etanolförsäljning i april: E85-försäljningen ökar med 561 procent

Under april sålde Statoil 1,5 miljoner liter E85, en ökning med 561 procent jämfört med april 2005. Statoil genomför en kraftfull satsning på nya etanolpumpar och säljer nu E85 vid 92 tankställen i hela Sverige. – Förnybara drivmedel är en allt viktigare del i vår produktportfölj och Statoil kommer att fortsätta utöka antalet tankställen för E85 i snabb takt. I slutet av 2006 kommer Statoil att ha mer än 120 tankställen för E85 över hela landet, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil. Statoil har ökat antalet tankställen för E85 till 92 stycken, vilket kan jämföras med 30 stycken för ett år sedan. Totalt finns 347 tankställen för E85 i Sverige. Den snabbaste ökningen av E85-försäljningen på Statoil syns i Halland följt av Jämtland och Västmanland. Statoils inblandning av fem procent etanol i vanlig 95-oktanig bensin innebär dessutom en försäljning av mer än 4,5 miljoner liter låginblandad etanol under mars. – Låginblandning av etanol är det mest effektiva sättet att öka användningen av förnybara drivmedel och minska koldioxidutsläppen. Därför vill vi snarast få möjlighet att öka inblandningen till tio procent etanol i bensinen, säger Helena Fornstedt. Enligt Vägverket motsvarar en enda procentenhets ökad inblandning av etanol mellan 50 000 och 100 000 nya E85-bilar. Etanol E85 (85 procent etanol och 15 procent bensin) är anpassat för bränsleflexibla etanolbilar, det vill säga bilar som kan tankas med både E85 och bensin. I början av året fanns cirka 20 000 miljöbilar i Sverige. En kraftig ökning av antalet miljöbilar sker sedan bland annat Ford, Saab och Volvo lanserat nya bilmodeller för etanol. I april 2006 var 11% av nybilsregistreringen miljöbilar. Totalt såldes ca 2 900 miljöbilar i april enligt Bil Sweden vilket är fem gånger fler miljöbilar jämfört med april förra året. Etanol är ett förnybart drivmedel som framställs ur bland annat spannmål. Att ersätta bensin med etanol leder till väsentligt lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid. För ytterligare information, kontakta: Helena Fornstedt, informationsdirektör Statoil: 08-429 61 32, 070-429 61 32, shep@statoil.com Nicholas Källsäter, drivmedelsansvarig Statoil: 08-429 66 48, 070-429 66 48, snks@statoil.com Statoil Detaljhandel AB ingår i en detaljhandelskedja som verkar i nio länder och ägs av Statoil ASA. I Sverige finns 600 försäljningsställen som driver verksamhet under varumärkena Statoil, ICA Express och 1-2-3. På våra fullservicestationer erbjuder vi drivmedel, snabbmat, livsmedel samt bil- och fritidsprodukter. Biluthyrning och biltvätt är andra stora verksamheter. Läs mer om E85 och vår miljösatsning på: www.statoil.se

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer där vi erbjuder drivmedel som tar dig längre, fräsch och näringsriktig mat, gott ekologiskt och rättvisemärkt kaffe, biluthyrning, biltvätt och spolarvätska på pump.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
Couche-Tard is the leader in the Canadian convenience store industry. In the United States, it is the largest independent convenience store operator in terms of the number of company-operated stores. In Europe, Couche-Tard is a leader in convenience store and road transportation fuel retail in the Scandinavian countries (Norway, Sweden and Denmark), in the Baltic countries (Estonia, Latvia and Lithuania), as well as in Ireland and also has an important presence in Poland.

As of July 22, 2018, Couche-Tard’s network comprised 9,978 convenience stores throughout North America, including 8,691 stores with road transportation fuel dispensing. Its North American network consists of 19 business units, including 15 in the United States covering 48 states and 4 in Canada covering all 10 provinces. Approximately 105,000 people are employed throughout its network and at its service offices in North America. In addition, through CrossAmerica Partners LP, Couche-Tard supplies road transportation fuel under various brands to approximately 1,300 locations in the United States.

In Europe, Couche-Tard operates a broad retail network across Scandinavia, Ireland, Poland, the Baltics and Russia through ten business units. As of July 22, 2018, Couche-Tard’s network comprised 2,723 stores, the majority of which offer road transportation fuel and convenience products while the others are unmanned automated fuel stations which only offer road transportation fuel. Couche-Tard also offers other products, including stationary energy, marine fuel and aviation fuel. Including employees at branded franchise stores, approximately 25,000 people work in its retail network, terminals and service offices across Europe.

In addition, under licensing agreements, more than 2,000 stores are operated under the Circle K banner in 16 other countries and territories (Cambodia, China, Costa Rica, Egypt, Guam, Honduras, Hong Kong, Indonesia, Macau, Malaysia, Mexico, Mongolia, the Philippines, Saudi Arabia, the United Arab Emirates and Vietnam), which brings the worldwide total network to more than 16,000 stores.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its quarterly Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.

Forward-Looking Statements
The statements set forth in this press release, which describe Couche-Tards objectives, projections, estimates, expectations or forecasts, may constitute forward-looking statements within the meaning of securities legislation. Positive or negative verbs such as “will”, “plan”, “evaluate”, “estimate”, “believe”, “expect” and other related expressions are used to identify such statements. Couche-Tard would like to point out that, by their very nature, forward-looking statements involve risks and uncertainties such that its results, or the measures it adopts, could differ materially from those indicated or underlying these statements, or could have an impact on the degree of realization of a particular projection. Major factors that may lead to a material difference between Couche-Tards actual results and the projections or expectations set forth in the forward-looking statements include the effects of the integration of acquired businesses and the ability to achieve projected synergies, fluctuations in margins on motor fuel sales, competition in the convenience store and retail motor fuel industries, exchange rate variations, and such other risks as described in detail from time to time in documents filed by Couche-Tard with securities regulatory authorities in Canada. Unless otherwise required by applicable securities laws, Couche-Tard disclaims any intention or obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise. The forward-looking information in this press release is based on information available as of the date of the release.

Maria Philipson

Presskontakt Senior Manager Marketing & Communication Kommunikation, Marknadsföring, Mediekontakter, Varumärke och Kriskommunikation. +46704296243

Circle K har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer där vi erbjuder drivmedel som tar dig längre, fräsch och näringsriktig mat, gott ekologiskt och rättvisemärkt kaffe, biluthyrning, biltvätt och spolarvätska på pump.

​Vi fortsätter att satsa på att bli en ännu tydligare matdestination. Det handlar om att erbjuda människor god och hälsosam mat längs vägen och vara en plats där hela familjen ska kunna stanna för att äta, ta en paus och umgås.

​Klimatet och miljön är frågor som engagerar oss och vi arbetar ständigt för att kunna erbjuda fler intressanta och miljöanpassade drivmedelsalternativ. Var fjärde liter drivmedel vi säljer är förnybar! Några av dem är HVO100, biodiesel B100, biogas, etanol och ED95. Vi tror på elbilens framtid och vi har idag ett stort nätverk av snabbladdare längs med de störst trafikerade vägarna i Sverige. Vår ambition är att bli Sveriges största destination för snabbladdning och supersnabbladdning.

​Varje dag besöker en kvarts miljon kunder oss och vi har ca 3500 medarbetare med högsta prioritet på att göra det enkelt och smidigt för dig som besöker oss.

​Circle K Sverige är en del av den Kanadensiska koncernen Alimentation Couche-Tard Inc (Couche-tard) som är ett världsledande servicehandelsföretag med huvudkontor i Laval, Kanada.

​För mer information om Circle K Sverige, se www.circlek.se