Circle K har kartlagt svenskarnas korvvanor.

Stor korvkartläggning visar: Synthare större korvfantaster än hårdrockare – men raggarna är värst

Circle K har tidigare kartlagt svenskarnas korvvanor. Nu har man även brutit ner undersökningen i en rad olika identitetsmarkörer. Har du någonsin undrat vilken korv en raggare, en hårdrockare, en bonde eller en lastbilschaufför föredrar? Då har vi svaret.

Genomsnittssvensken äter 60 korvar per år och den mest populära korven är chorizon. Det slogs tidigare i höstas fast i en undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Circle K. När siffrorna i undersökningen nu brutits ner mer i detalj har en rad andra intressanta korvfakta kommit fram.

- Vi lät de 3 000+ personer som deltog i undersökningen beskriva sig själva enligt ett antal identiter, vilket gav oerhört spännande svar när vi tittar närmare på siffrorna. Exempelvis ser vi att de som beskriver sig själva som synthare äter mer korv än än de som identifierar sig som hårdrockare, men också att de äter korv oftare. Syntharna gillar dessutom stark korv och stark senap i avsevärt större utsträckning än hårdrockarna, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.

Undantaget den grupp som beskriver sig sjäva som korvälskare, där hela fem procent äter korv minst en gång om dagen, är det gruppen raggare som äter korv oftast. 50 procent av raggarna säger att de äter korv minst en gång i veckan, att jämföra med riksgenomsnittet på 22 procent. Raggarna sticker även ut när det gäller valet av korv. Hela 64 procent föredrar vanlig grillkorv (riksgenomsnitt 42 %) och bara 25 procent föredrar chorizon som annars har en ohotad förstaplats som Sveriges mest älskade korvsort (47 % föredrar den framför andra sorter).

- Två saker är extra intressanta. Dels att grupper vi kanske trott skulle äta mer än genomsnittet, som yrkeschaufförer, hantverkare och småbarnsfamiljer, faktiskt inte utmärker sig nämnvärt. Men kanske framförallt är det roligt att se att hela 24 procent av de som anser sig vara korvälskare helst äter korv när de är på bilresa, vilket glädjer oss då vi ju satsar hårt på ett spännande korvutbud längs vägen, avslutar Erika Söderlund.

Mer intressanta fakta från de olika identiteterna:

• Det är flest sportälskare (78 %), grillentusiaster (78 %) samt husvagns- och husbilsägare (79 %) som anser att hög kötthalt är den viktigaste faktorn när man väljer korv. Att det ska vara svenskt kött är inte helt oväntat mest viktigt för bönderna (87 %).
  • Fullkornsbröd är inget för synthare och hipsters. Enbart 8 procent anser att det är favoritkorvbrödet, en bra bit under riksgenomsnittet på
  • 16 procent. Briochebrödet, som är svenskarna favoritkorvbröd, är allra mest populärt hos småbarnsföräldrarna (30 %) och matentusiasterna (32 %).
  • Det är enbart 14 procent av svenskarna som uppgett surkål som ett av sina favorittillbehör. De som beskriver sig själva som hipsters uppskattar dock detta tillbehör mer än andra och hela 27 procent har surkålen som favorit.

För mer information, vänligen kontakta:

Erika Söderlund, Communication Manager, Circle K Sverige
tel: 0738-09 39 04
erika.soderlund@circlekeurope.com

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Circle K. Den bygger på 3347 intervjuer med ett representativt urval av svenska allmänheten i åldern 18 – 74 år
Undersökningen styrdes så att minst 150 personer från samtliga 21 svenska län deltog
Datainsamlingen genomfördes i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel under perioden 11 – 21 juni 2021

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer där vi erbjuder drivmedel som tar dig längre, fräsch och näringsriktig mat, gott ekologiskt och rättvisemärkt kaffe, biluthyrning, biltvätt och spolarvätska på pump.

Vi fortsätter att satsa på att bli en ännu tydligare matdestination. Det handlar om att erbjuda människor god och hälsosam mat längs vägen och vara en plats där hela familjen ska kunna stanna för att äta, ta en paus och umgås.

Klimatet och miljön är frågor som engagerar oss och vi arbetar ständigt för att kunna erbjuda fler intressanta och miljöanpassade drivmedelsalternativ. Var fjärde liter drivmedel vi säljer är förnybar! Några av dem är HVO100, biodiesel B100, biogas, etanol och ED95. Vi tror på elbilens framtid och vi har idag ett stort nätverk av snabbladdare längs med de störst trafikerade vägarna i Sverige. Vår ambition är att bli Sveriges största destination för snabbladdning och supersnabbladdning.

Varje dag besöker en kvarts miljon kunder oss och vi har ca 3500 medarbetare med högsta prioritet på att göra det enkelt och smidigt för dig som besöker oss.

Circle K Sverige är en del av den Kanadensiska koncernen Alimentation Couche-Tard Inc (Couche-tard) som är ett världsledande servicehandelsföretag med huvudkontor i Laval, Kanada.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
Couche-Tard is the leader in the Canadian convenience store industry. In the United States, it is the largest independent convenience store operator in terms of the number of company-operated stores. In Europe, Couche-Tard is a leader in convenience store and road transportation fuel retail in the Scandinavian countries (Norway, Sweden and Denmark), in the Baltic countries (Estonia, Latvia and Lithuania), as well as in Ireland and also has an important presence in Poland.

As of July 22, 2018, Couche-Tard’s network comprised 9,978 convenience stores throughout North America, including 8,691 stores with road transportation fuel dispensing. Its North American network consists of 19 business units, including 15 in the United States covering 48 states and 4 in Canada covering all 10 provinces. Approximately 105,000 people are employed throughout its network and at its service offices in North America. In addition, through CrossAmerica Partners LP, Couche-Tard supplies road transportation fuel under various brands to approximately 1,300 locations in the United States.

In Europe, Couche-Tard operates a broad retail network across Scandinavia, Ireland, Poland, the Baltics and Russia through ten business units. As of July 22, 2018, Couche-Tard’s network comprised 2,723 stores, the majority of which offer road transportation fuel and convenience products while the others are unmanned automated fuel stations which only offer road transportation fuel. Couche-Tard also offers other products, including stationary energy, marine fuel and aviation fuel. Including employees at branded franchise stores, approximately 25,000 people work in its retail network, terminals and service offices across Europe.

In addition, under licensing agreements, more than 2,000 stores are operated under the Circle K banner in 16 other countries and territories (Cambodia, China, Costa Rica, Egypt, Guam, Honduras, Hong Kong, Indonesia, Macau, Malaysia, Mexico, Mongolia, the Philippines, Saudi Arabia, the United Arab Emirates and Vietnam), which brings the worldwide total network to more than 16,000 stores.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its quarterly Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.

Forward-Looking Statements
The statements set forth in this press release, which describe Couche-Tards objectives, projections, estimates, expectations or forecasts, may constitute forward-looking statements within the meaning of securities legislation. Positive or negative verbs such as “will”, “plan”, “evaluate”, “estimate”, “believe”, “expect” and other related expressions are used to identify such statements. Couche-Tard would like to point out that, by their very nature, forward-looking statements involve risks and uncertainties such that its results, or the measures it adopts, could differ materially from those indicated or underlying these statements, or could have an impact on the degree of realization of a particular projection. Major factors that may lead to a material difference between Couche-Tards actual results and the projections or expectations set forth in the forward-looking statements include the effects of the integration of acquired businesses and the ability to achieve projected synergies, fluctuations in margins on motor fuel sales, competition in the convenience store and retail motor fuel industries, exchange rate variations, and such other risks as described in detail from time to time in documents filed by Couche-Tard with securities regulatory authorities in Canada. Unless otherwise required by applicable securities laws, Couche-Tard disclaims any intention or obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise. The forward-looking information in this press release is based on information available as of the date of the release.