Varannan anser att hyrbil är miljövänligare än egen bil

Varannan anser att hyrbil är miljövänligare än egen bil

Varannan svensk, 51 procent, anser att det är mer miljövänligt att hyra en bil än att äga en. 27 procent skulle kunna tänka sig att hyra en bil i stället för att äga en och 74 procent skulle helst hyra en miljöbil. Det visar en ny Sifoundersökning som genomförts på uppdrag av Statoil.

– Att hyra bil innebär att man alltid får en fräsch, välservad och modern bil när man verkligen har nytta av den. Undersökningen visar att nästan var tredje svensk kan tänka sig hyra bil vid behov istället för att äga en bil. Den visar också att det finns ett stort intresse för att hyra miljöbilar, säger Niclas Lundberg, chef för Statoils Biluthyrning.

I storstäderna är det både fler som anser att det är miljövänligare att hyra bil, 59 procent, och som kan tänka sig att hyra bil i stället för att äga, 47 procent. Motsvarande siffror för landsbygden är 42 procent respektive 14 procent.

– Undersökningen visar att det är allmänt känt att hyrbilar minskar bilismens klimatpåverkan. Därför är det lite märkligt att hyrbilarnas klimatnytta inte lyfts fram när det gäller klimatarbetet, säger Helena Fornstedt informationsdirektör på Statoil.

27 procent kan tänka sig att, i stället för att äga en bil, hyra en vid behov. 14 procent svarade ”Ja, absolut” och 13 procent ”Ja, kanske”. Bland unga (15-29 år) är intresset att hyra bil i stället för att äga nästan det dubbla, 43 procent. 19 procent svarade ”Ja, absolut” och 24 procent ”Ja, kanske”.

Statoil erbjuder biluthyrning över hela Sverige och 65 procent av biluthyrningens personbilar är miljöbilar.

Sifoundersökningen är baserad på telefonintervjuer genomförda den 21-23 juni 2010.

För ytterligare information, kontakta:
Niclas Lundberg, chef för Statoils Biluthyrning, 070-223 39 88, snlu@statoil.com
Helena Fornstedt, informationsdirektör Svenska Statoil, 070-429 61 32, shep@statoil.com

Svenska Statoil AB ingår i Statoilkoncernen och är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatet. Under 2009 hade Svenska Statoil en omsättning på cirka 35 miljarder kronor och 1 670 anställda. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle och gasol. I den svenska verksamheten ingår cirka 300 fullservicestationer och 400 automatstationer, cirka 200 av automatstationerna och 100 av fullservicestationerna är anpassade för tung trafik. Statoil Lubricants utvecklar, producerar och säljer smörjoljor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se