Cirkus Cirkör flyttar in på Kulturhuset. Foto: Christina Simpson

Cirkus Cirkör flyttar in på Kulturhuset

Från och med i höst blir det nycirkus i Stockholms innerstad igen när Cirkus Cirkör och Kulturhuset Stadsteatern startar ett långsiktigt samarbete.

- Kulturhuset Stadsteatern är en underbar mötesplats som välkomnar alla i staden, att vi nu flyttar in känns som höstens roligaste nyhet! Nu kommer vi att kunna möta ännu fler barn, unga och vuxna med cirkus och inspirera dem att se att det går att göra det omöjliga möjligt. Elin Norquist, vd Cirkus Cirkör

- Cirkus Cirkör har en fantastisk verksamhet med både bredd och höjd. Det är oerhört roligt att tillsammans med dem nu kunna erbjuda stockholmarna cirkusskola av högsta klass mitt i city, säger Jesper Larsson, vd Kulturhuset Stadsteatern.

Lindans, jonglering och trapetser på Kulturhuset
I höst startas två terminskurser i nycirkus på Kulturhuset och en kurs i cirkuslek. Här får deltagarna prova på att gå på lina, jonglera, trapets/tyg och akrobatik i olika former. Kurserna passar för barn från fem till och med fjorton år. Vid sidan av terminskurserna så startar även dropin-träning i nycirkus. Dropin-träningen är för alla från sju år och uppåt som är sugna på att träna cirkus,

Cirkusträning med Cirkus Cirkör på Kulturhuset Stadsteatern
Terminskurser:
Cirkuslek (för barn födda 2014-2015)
Nycirkus (för barn födda 2011-2013)
Nycirkus (för barn födda 2006-2010)

Dropin-träning
Dropin-träning i cirkus (öppet för alla från 7 år, barn som vuxna).

Terminsstart hösten 2020: 18 oktober, terminen är nio (9) tillfällen.
Plats: Studion, Kulturhuset Stadsteatern.
Anmälan sker via www.cirkor.se

Gratis prova på 4 oktober
Den 4 oktober 2020 bjuder vi in till träning i Kulturhuset. Då är det möjligt att kostnadsfritt prova en lektion i nycirkus. På grund av pandemin så krävs föranmälan och antalet platser är begränsat.
Föranmälan sker på www.cirkor.se

Hjärtat i Alby

Cirkörhuset, norra Europas största inomhushall för nycirkus,är beläget i Alby, Botkyrka. Här skapas Cirkus Cirkörs föreställningar, här bedrivs gymnasieutbildning i nycirkus i samarbete med S:t Botvids Gymnasium och här pågår cirkusträning för ung och gammal året runt.

Cirkusträning och Covid-19

Cirkus Cirkör följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer till idrottsföreningar och träningsanläggningar om covid-19. Vi gör riskbedömningar inför alla våra aktiviteter och vidtar extraförsiktighetsåtgärder.

Presskontakt Cirkus Cirkör
Henrik Sundin