Circus Days and Nights. Foto: Karolina Henke

Circus Days and Nights livestreamas

Alla föreställningar av Circus Days and Nights, en nykomponerad opera av den legendariske kompositören Philip Glass och Cirkus Cirkör, kommer att livestreamas. Urpremiären äger rum på Malmö Operas stora scen 29 maj kl 18.

För pressbiljetter till streamingen, intervjuer med eller ytterligare information, kontakta Torgny Nilsson, pressansvarig på Malmö Opera, 0703 55 81 80, eller Henrik Sundin på Cirkus Cirkör, 0703 56 20 58.

Circus Days and Nights, en nyskriven opera av den legendariske kompositören Philip Glass samt librettisterna David Henry Hwang och cirkusdirektören Tilde Björfors, är baserad på en diktsvit av den amerikanske poeten Robert Lax. Föreställningen, en samproduktion mellan Cirkus Cirkör och Malmö Opera, blir en aldrig tidigare upplevd fusion av cirkus och opera.

Circus Days and Nights sjungs på engelska med svenska eller engelska undertexter.

Philip Glass
Amerikanen Philip Glass (född 31 jan 1937) är en av de mest inflytelserika kompositörerna inom den samtida musiken. Han har skrivit operor, symfonier och kammarmusik såväl som musik för film, teater och tv. Han är kanske mest känd för sin “Portrait trilogy” - de tre operorna ”Einstein on the beach”, ”Satyagraha” och ”Akhnaten”. Hans inflytande på den samtida seriösa musiken är svår att överskatta. Han beskrivs ofta som minimalist, men föredrar själv att kalla sin musik “musik med repetitiva strukturer”.

- Jag har haft rättigheterna till dikterna i ungefär tio år men har inte gått i land med att komponera verket eftersom jag inte lyckats hitta min cirkus. När jag såg Tildes iscensättning av Satyagraha slog det mig: Här är min cirkus! berättar Philip Glass.

Ensemble
På scen medverkar sopranen Elin Rombo, känd bland annat för sin tolkning av Eritea I Cavallis Eliogabalo på Opéra National de Paris och för Nattens Drottning I Mozarts Trollflöjten på Staatsoper Berlin. I höstas sjöng hon titelrollen I Rufus Wainwrights Callas-inspirerade Prina Donna på Kungliga Operan I Stockholm.

En komplett lista över medverkande finns nedan,

Pressbiljetter och intervjuer
På grund av Coronavirusets framfart och de därpå följande publikbegränsningarna kommer Malmö Opera och Cirkus Cirkör förmodligen inte att kunna erbjuda press att närvara fysiskt på urpremiären på Cirkus Days and Nights på Malmö Opera.

För pressbiljetter till streamingen, intervjuer med team och medverkande eller ytterligare information, kontakta:

Torgny Nilsson, pressansvarig på Malmö Opera,
Torgny.Nilsson@malmoopera.se
, 0703 55 81 80

Henrik Sundin, pressansvarig på Cirkus Cirkör,
henrik.sundin@cirkor.se, 0703 56 20 58.

Ytterligare information och biljetter:

Circus Days and Nights

Mathieu Grégoire
Saar Rombout

Urpremiär 29 maj 2021 på Malmö Opera
Circus Days and Night är en samproduktion mellan Cirkus Cirkör och Malmö Opera.