Cirkus Cirkör på äldreboende. Foto: Christina Simpson

Cirkör ♥ Botkyrka – en turné för vård och omsorg

Cirkus Cirkör i samarbete med Botkyrka kommun kommer en gång i veckan under maj att förgylla dagen med nycirkus för olika verksamheter inom vård och omsorg. Vi kallar turnén CirkörBotkyrka.

- När det i dagsläget inte går att uppträda som vanligt så passar vi på att ändå sprida glädje via cirkuskonsten. Det blir en glad akrobatikshow utomhus på säkert avstånd till åskådarna, vi tar cirkusen nära dem, fast inte för nära,

säger Ben Collis, en av artisterna från Cirkus Cirkör.

Det började med en mindre föreställning på vård- och omsorgsboendet Alby Äng i slutet av april. Initiativet kom från cirkusartisterna, nu när deras föreställningar på teatrar och skolor blivit inställda så ville de gärna göra en om en show för de äldre. En corona-säker show. Sittande i sina fönster kunde de boende, på ett säkert sätt, uppleva en rolig och fartfylld show späckad med akrobatik, humor och medryckande musik när cirkusartisterna uppträdde på boendets innergård. För artisterna blev det ett efterlängtat möte med publik igen. För vården och omsorgen väckte föreställningen mersmak och nu får fler verksamheter möjlighet att uppleva den. Turnén passerar både vård- och omsorgsboenden och boenden inom funktionsnedsättningsomsorgen.

- Det känns väldigt roligt att inleda det här samarbetet med Cirkus Cirkör och få möjlighet att sprida glädje för både medborgare och medarbetare inom Botkyrkas vård och omsorg,
säger Petra Oxonius, omsorgsdirektör, Botkyrka kommun.

Mini-turnén CirkörBotkyrka inleds den 8 maj och pågår fram till 29 maj och föreställningar ges en gång i veckan.

Denna vecka uppträder Cirkus Cirkör här:

Datum: 8 maj Tid: Från kl 13.30 Plats: Gruppboende i Tumba

Av smittskyddsskäl är föreställningen inte öppen för allmänheten, men press och medier som är intresserade av att dokumentera är välkomna. Kontakta Cirkus Cirkör eller Botkyrka kommun för mer information.

Presskontakt:
Cirkus Cirkör Henrik Sundin 070 356 20 58 / henrik.sundin@cirkor.se
Botkyrka Kommun Gunilla Roth, kommunikatör076-115 00 59/gunilla.roth@botkyrka.se

Cirkörs hjärta i Alby
Cirkus Cirkörs huvudkontor och hjärta ligger i Alby, Botkyrka. I norra Europas största cirkushall bedrivs dagligen cirkuskurser, drop-inträning, gymnasieutbildning i nycirkus, träning för professionella samt nya turnerande föreställningar. I samarbete med Botkyrka kommun så öppnas Cirkörhuset upp sex söndagar per år, då är det Chilla med Cirkör och alla får då testa cirkus. Samarbetet innebär även att alla elever som går årskurs 5 inom Botkyrka kommun, besöker Cirkus Cirkör och tränar cirkus som en del av den kulturella allemansrätten.