Fotograf: Bernhard Ludewig Artist: Joana Dias

Cirkör på Norgeturné!

Cirkus Cirkörs föreställning Knitting Peace har sedan premiären i Marseille 2013 med framgång turnerat såväl i Sverige som internationellt. Förra veckan skapades en uppmärksammad site specificföreställning av Knitting Peace vid de nordiska ambassaderna i Berlin med anledning av invigningen av Sveriges ordförandeskap i EU. Föreställningen är med sitt fredstema i allra högsta grad aktuell och i mars 2023 väntar en större norgeturné med fyra stopp.

Cirkör har tidigare haft stora publikframgångar med flera av sina produktioner i Norge, förutom Knitting Peace även bland annat Limits, Under, cirkuskonserter med Samuel "Looptok" Andersson och flera mindre event.

Knitting Peace spelar 7-21 mars vid dessa platser:

Nötteröy Kulturhus i Nötteröy
Ibsenhuset i Skien
Festiviteten i Haugesund
Zetlitz i Stavanger

Under sina turnéer runt om i världen har Knitting Peace engagerat och mött fredsstickare som delat med sig av sina verk och tankar kring att sticka fred. Mängden stickningar som kommit in har varit överväldigande och det är tydligt att kombinationen cirkus, strävan och stickning har växt till en rörelse som spänner över flera kontinenter.

På många platser som Knitting Peace besöker på sin turnéer startas lokala stickupprop. De flesta stickar i vitt och motiv som fredsduvor, fredssymboler och texter om fred är vanliga. Stickningarna ställs ut i en foajé eller gallerilokal i samband med föreställningarna.