Cirkus Cirkör och Malmö Stadsteater presenterar Borders med premiär 8 maj

Cirkus Cirkör och Malmö Stadsteater presenterar Borders med premiär 8 maj

BORDERS - En gränsöverskridande samproduktion mellan Cirkus Cirkör och Malmö Stadsteater som firar Cirkus Cirkörs 20-årsjubileum.

Urpremiär på Hipp 8 maj

"Jag kunde inte fatta hur det kan finnas en gräns i något som är i ständig rörelse och flytande som vatten"

– När jag var liten och åkte båten mellan Limhamn och Dragör brukade jag försöka känna var gränsen mellan Sverige och Danmark gick. Jag kunde inte fatta hur det kan finnas en gräns i något som är i ständig rörelse och flytande som vatten, säger cirkusdirektör Tilde Björfors.

I västvärlden har vi fullt upp med att utmana varandra i att överstiga våra komfortzoner. På samma gång skyddar vi våra europeiska gränser hårdare än någonsin. I bakgrundsbruset till vardagsruset hörs rapporter om flyktingar i överfyllda båtar som dör i jakten på frihet och trygghet.

Med Borders firar vi Cirkus Cirkörs 20 års-jubileum som gränsöverskridare. Cirkus Cirkörs skapelse och etablering har varit en hyllning till cirkusartistens överskridande av gränser; i form av risk, smärta och kroppens begränsningar men också till dess lekfulla undersökande av nya möjligheter. Den nutida cirkusen är en konstform som utan gränser rör sig mellan olika nationaliteter. Den arbetar också gränsöverskridande mellan olika genrer, konstformer och uttryckssätt utan konventioner. Cirkus är underhållning, men kan också vara bärare av de mest smärtfyllda historier. Det är svårt att överskrida gränser utan att moment av kaos och oordning uppstår… men något får oss att vilja göra det ändå.

I Borders har vi valt att arbeta i en gränsöverskridande och medskapande process där gränserna mellan olika roller överskrids och alla har fått lämna sina bekvämlighetszoner. Cirkusartister spelar musik och sjunger, skådespelare flyger i luften och balanserar på flaskor, scenografin och cirkusredskapen är också instrument.

Urpremiären äger rum i helarena på Hipp den 8 maj 2015.

Pressmöte inför Borders onsdag 29 april kl 11 på Hipp. Ensemble och konstnärligt team finns på plats, visar några scener ur föreställningen och ställer upp för intervjuer. Välkommen!

BORDERS – En gränsöverskridande samproduktion mellan Cirkus Cirkör och Malmö Stadsteater

Urpremiär på Hipp 8 maj 2015

På scen Saara Ahola, Tatiana Mosio Bongonga, Sven Boräng, Hans-Peter Edh, Estiven Quinones Gonzalez, Mari Götesdotter, Mira Leonard, Karin Lithman, Esmeralda Nikolajeff, Jesper Nikolajeff, Jennifer Amaka Pettersson, Simon Rodriguez, Jan Unestam, Alexander Weibel Weibel, Peter Åberg, samt Ingrid Stensson (rigger). Artist, körledare Maja Eriksson, Musiker Samuel Andersson

Idé och regi