Movements: Cirkus Cirkör och Malmö Stadsteater. Foto: Tilde Björfors

Cirkus Cirkör och Malmö Stadsteater skapar en ny föreställning på Hipp – MOVEMENTS

Den 5 maj 2017 har Movements urpremiär på Hipp – en samproduktion mellan Cirkus Cirkör och Malmö Stadsteater.
Med cirkusens fysiska språk och magi utforskar föreställningen medmänsklighet, gränsöverskridande, migration och mottagande. Movements är sista delen i den trilogi som inleddes med Malmösuccén Borders 2015, och fortsatte i turnéföreställningen Limits 2016 och skapas för Hipps unika teaterrum.

– När vi gjorde föreställningen Borders bestämde jag mig för att jag skulle fortsätta jobba med gränser och gränsöverskridande tills den dagen det inte längre behövs! Att få möjligheten att återkomma till Hipps fantastiska cirkuslokaler där vi byggde broar av galler kort innan id-kontrollerna infördes, är både en gåva och ett ansvar som vi tar på största, lustfyllda allvar, säger Tilde Björfors på Cirkus Cirkör.

Movements startar i parallella berättelser från de människor på flykt som anlände till Malmö hösten 2015, och de volontärer som tog emot dem. Det är också en föreställning om hur ett andrum kan sticka hål på medmänskligt engagemang och skapa tomrum med utrymme för rädsla, misstro och splittring. Berättelserna hörs som enskilda röster, körer och genom cirkusens fysiska språk och magi.

Movements regisseras av Tilde Björfors och kompositören Irya Gmeyner skriver musiken och medverkar på scen. Ensemblen består av cirkusartister, skådespelare och dansare från Sverige, Syrien och Palestina.

Biljetterna till Movements släpps måndag 28 november!

Föreställningsfakta
Koncept & ide: Tilde Björfors
Text: Alexandra Loonin, Tilde Björfors och ensemblen
Kompositör: Irya Gmeyner
Scenografi: Fridjon Rafnsson, Fanny Senocq och Tilde Björfors
Kostym: Fridjon Rafnsson
Ljusdesign: Sven-Erik Andersson
Mask: Agneta von Gegerfelt

Medverkande
Helen Al-Janabi, David Eriksson, Nasreen Larsson Al-Janabi, Ibraheem Manaem, Oldoz Javidi, Karin Lithman, Lars-Göran Ragnarsson, Fadi Zmorrod, Ashtar Muallem, Irya Gmeyner m fl.

För ytterligare information om Movements kontakta:

Susanne Reuszner, Cirkus Cirkör, 0702-18 46 51, susanne.reuszner@cirkor.se
Carin Hebelius, Malmö Stadsteater, 0702-27 42 38, carin.hebelius@malmostadsteater.se