Cirkus Cirkör presenteras i New York och får residens hos Robert Wilson

Cirkus Cirkör presenteras i New York och får residens hos Robert Wilson

Kommande vecka åker 20-årsjubilerande Cirkus Cirkör till New York för en mängd olika aktiviteter. Föreställningen Underart spelas på det första nycirkus-showcaset någonsin i USA kallat Circus Now, Tilde Björfors deltar i en paneldebatt på ISPA-kongressen och samtidigt planeras för ett residens på Robert Wilsons the Watermill Center. Cirkus Cirkör medverkar även på världens största scenkonstmässa APAP som en del av Statens kulturråds satsning på att visa upp svensk scenkonst i USA.

”Att bli inbjuden till residens hos Robert Wilson, att tala på ISPA-kongressen och att spela ett showcase på Manhattan är oerhört stort för Cirkus Cirkör men också för nycirkusen som konstform” säger Tilde Björfors, grundare och konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör.

Cirkus Cirkör inleder jubileumsåret med en fullspäckad vecka i New York. På lördag 10 januari presenteras ett längre utdrag ur Olle Strandbergs kritikerrosade föreställning UNDERART på Skirball Centre på Manhattan. Det är en del av det första nycirkus-showcaset någonsin i USA, kallat Circus Now. Svenska ambassaden bjuder på en mottagning för Cirkus Cirkör med flera viktiga gäster och med den svenske ambassadören Björn Lyrvall som värd.

Under veckan tar vi oss också tid att besöka The Watermill Center som är den världsberömde regissören och konstnären Robert Wilsons Laboratory for Performance. Cirkus Cirkörs grundare och konstnärliga ledare Tilde Björfors har blivit erbjuden ett konstnärligt residens där under hösten 2015. Tilde Björfors kommer även sitta med i en panel om cirkuskonstens utveckling i världen under ISPA-kongressen som pågår i New York från den 13 till den 15 januari. ISPA (International Society for the Performing Arts) är ett tillfälle för scenkonstnärer och institutioner från hela världen att mötas över gränser och genrer.

Cirkus Cirkör medverkar också på scenkonstmässan APAP tillsammans med Statens Kulturråd. APAP (Association of Performing Arts Presenters) är världens största scenkonstmässa med ett 1000-tal utställare från hela världen. Mässan pågår 9-13 januari på New York Hilton Midtown Hotel.

Besöket genomförs med stöd av bland annat Svenska Institutet, Barbro Osher Pro Suecia Foundation och Statens Kulturråd.

Länkar med mer information:

www.apapnyc.apap365.org/Pages/default.aspx
www.nyuskirball.org/calendar/circusnow2015
www.watermillcenter.org/
www.ispa.org/?ny15

För mer information kontakta:

Susanne Reuszner, kommunikationschef Cirkus Cirkör. Susanne.reuszner@cirkor.se, 070-2184651.