Limits, Foto: Mattias Edwall

Cirkus Cirkör till London och New York

Limits, Cirkus Cirkörs hyllade nycirkusföreställning om flykt, migration och gränser uppträder på Brooklyn Academy of Music (BAM) och Southbank Centre i sommar.

I sommar gästar Cirkus Cirkör två av världens främsta scener. I början av juni sätts Limits upp på BAM i New York och i augusti gästar Limits Southbank Center som en del av den största internationella satsningen på nordisk kultur någonsin; Nordic Matters.

Limits i New York och London
7 – 10 juni BAM, New York
12 – 16 augusti Southbank Centre, London

Limits
Limits har hyllats för sitt politiska innehåll, vackra uttryck och cirkuskonster av högsta kvalitet. Tilde Björfors föreställning handlar om mentala och fysiska gränser och syftar både på den europeiska flyktingsituationen och cirkusartisternas personliga gränser i form av risk, smärta och kroppens begränsningar. Den hyllar gränsöverskridare och ställer frågor om murar kontra medmänsklighet.

Limits är regisserad av Cirkus Cirkörs grundare och konstnärliga ledare Tilde Björfors. Föreställningen Limits är bidragande del till att Tilde under våren fått motta Expressens Teaterpris, Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris och Svenska Europarörelsen utmärkelse Årets Europé.

Brooklyn Academy of Music
BAM (Brooklyn Academy of Music) är baserad i Brooklyn, New York och har i över 150 år varit en av de viktigaste scenerna i Amerika när det gäller att lyfta fram ny och spännande scenkonst av och med världens främsta scenkonstnärer och kompanier.
Cirkus Cirkör har tidigare uppträtt på BAM med föreställningarna Inside Out (2009) och Wear it like a crown (2012).

Southbank Centre och Nordic Matters
Southbank Centre i London är en av Europas främsta kulturinstitutioner och det största kulturcentret i Storbritannien. Under 2017 pågår projektet Nordic Matters på Southbank Centre, under olika festivaler kommer nordisk teater, dans, musik litteratur och samtal att visas upp.
Limits är den första Cirkus Cirkör-föreställningen någonsin att uppträda på Southbank Centre.

Pressbilder på Limits:

Presskontakt: