Cirkus Cirkör tillbaka på Artipelag!

Cirkus Cirkör tillbaka på Artipelag!

Underart hyllar kraschlandningar i 14 föreställningar med start den 26:e december

Cirkus Cirkör är stolta över att återigen samarbeta med Artipelag. På annandagen är det dags för nypremiär av den kritikerrosade föreställningen Underart som kommer att spelas vid 14 tillfällen i Artipelags Artbox.

Föreställningen Underart bygger på regissören Olle Strandbergs egen historia om en krasch. En omskakande, omvälvande smäll som skulle kunnat vara slutet. Istället blir det en omstart och en väg framåt. Underart är en lustfylld hyllning till det som händer efter en kraschlandning. Till det som händer tack vare en kraschlandning.

- När jag uppträdde med språngbräda tänkte jag med jämna mellanrum ”Vad i helvete håller jag på med? I nästa sekund gjorde jag en trippel salto och för ett ögonblick var jag inte någonting annat än mig själv i luften. En krasch eller en felbedömning kan vända upp och ned på tillvaron, men det känns ändå tveklöst värt det. Att vara i det fokuserade tillståndett cirkustrick kräver är bland det mest avskalade man kan göra inför en publik. Det är som att man befinner sig precis i stunden, utanför tiden. Uppriktigheten som äger rum är det som gör cirkus så fantastiskt säger Olle Strandberg, regissör för Underart.

Hyllning till en kraschlandning
Olle Strandberg har en bakgrund som akrobat och jonglör. I december 2005 bröt han nacken när han gjorde en trippelsalto och blev förlamad från halsen och neråt. Föreställningen är baserad på hans egen historia och handlar om de skeenden som sätts i rörelse vid en krasch och om de krafter som tar en vidare efteråt. Underart är helt enkelt en uppriktig hyllning till att kraschlanda. Och till det sköna i att komma tillbaka.

I Underart medverkar sju artister som alla har en anknytning till Olles krasch. Med erfarenheter från världens främsta cirkusscener blandar de balansakter, akrobatik, street dance, jonglering och intensiva fikapauser med specialskriven livemusik. Inspirerade av sina egna och varandras kraschlandningar hittar artisterna nya, lustfyllda och oväntade sätt att utforska misslyckandet. På scen medverkar också musikduon Ripple & Murmur med sin specialskrivna episka indiepop.

Föreställningen har i år varit ute på turné i Argentina och Brasilien, Danmark och Frankrike.
Just nu befinner sig ensemblen på en två månader lång turné i Norge.

Spelperiod
Underart på Artipelag
Spelperiod: 26/12 2015 – 17/1 2016
Biljetter: artipelag.se