Cirkus Cirkör vill se mer nycirkus på Sveriges scener!

Cirkus Cirkör har länge varit nästan ensam på den svenska nycirkusscenen men nu vill man hjälpa nya kompanier att etablera sig genom satsningen Cirkör Experiment. Cirkör Experiment är en plats där nycirkusen kan undersökas och utvecklas utan krav på att anpassas till en viss produktion, publik eller pedagogiskt sammanhang. Det är den plats där nycirkusartisterna på eget initiativ och med sin egen kreativitet kan utveckla konstformen. Cirkus Cirkör vill stötta denna utveckling genom att skapa Cirkör Experiment och genom samarbetsavtal ställa delar av sina befintliga resurser till förfogande för ett begränsat antal utvalda artistkonstellationer och/eller grupper. - För att nycirkusen skall kunna fortsätta vara ny och utmanande måste den ständigt utvecklas och testas i nya samarbeten. Vi på Cirkus Cirkör gör det ideligen men för att konstformen skall utvecklas behövs fler nycirkusgrupper. Därför vill vi uppmana unga artister att bilda egna kompanier och stötta dem i arbetet med att på egen hand undersöka nycirkusens möjligheter säger Cirkus Cirkörs konstnärliga ledare Tilde Björfors Just nu har Cirkus Cirkör skrivit samarbetsavtal med tre grupper; - Fan-Atticks är ett nycirkuskompani grundat i oktober 2003 av artister med olika nationalitet och karaktär som träffades på utbildningen Cirkuspiloterna där de studerar eller undervisar. Gruppen består av Anja Zuber, handstående (CH), Lena Köhn, diabolo (DE), Rune Andersen, slak lina, akrobatik (DK), Gry Lambertsen, påle (DE), Fredrik Iversen, musiker (DK). Deras föreställning Lost and Found gästspelar på Kilen på Kulturhuset i Stockholm den 2-4 april i år. - Cirkus med Andra Ord grundades av Henna Kaikula (vighet, handstående), Ilona Jäntti (luftakrobatik) och Ola Granli (akrobat) som examinerades efter tre år i Cirkus Cirkörs utbildning Cirkuspiloterna våren 2003. Gruppens första egna föreställning heter Bubbling Under och den kommer att gästspela i Uleåborg och Helsingfors i Finland under våren. - Kompani Idiot Savant består av Jan Unestam (ballong, svärdslukning m.m), Erik Åberg (jonglör) och Niclas Stureberg (jonglör). Jan och Niclas har medverkat i flertalet av Cirkus Cirkörs föreställningar medan Erik Åberg examinerades från Cirkuspiloterna våren 2003. Kompaniet planerar att ha premiär på sin första föreställning under våren 2005. Cirkör Experiment är ytterligare ett sätt att jobba efter Cirkus Cirkörs stadgar där det bl a står att gruppen skall inspirera och inspireras av unga människor och gatan, arbeta för att göra nycirkus tillgängligt för alla i Sverige - konstnärligt och pedagogiskt samt att ständigt utvecklas genom förnyelse och fördjupning av nycirkusens möjligheter. Cirkus Cirkör ställer upp med resurser som rådgivning i produktionsarbete, ansökningsförfarande, teknisk planering, marknadsföring samt ställer vissa av lokalerna och del av utrustning till experimentgruppernas förfogande. Grupperna väljs ut och godkänns av Cirkus Cirkörs Konstnärliga råd i samråd med produktionsavdelningen och ledningen på Cirkus Cirkörs utbildningar. För mer information om Cirkör Experiment kontakta: Ida Burén, chefsproducent Cirkus Cirkör. Tel 08-531 998 36, ida@cirkor.se eller Susanne Reuszner, pressansvarig. Tel 08-531 998 31, 070-218 46 51, susanne@cirkor.se Pressbilder Kontakta Susanne Reuszner på Cirkus Cirkör, se ovan SUSANNE REUSZNER PR-ANSVARIG / PR MANAGER CIRKUS CIRKÖR ROTEMANNAVÄGEN 10, SE 145 57 NORSBORG, SWEDEN PHONE +46(0)8 531 998 31, FAX +46(0)8 714 90 57 MOBILE +46(0)70 218 46 51 E-MAIL: SUSANNE@CIRKOR.SE WWW.CIRKOR.SE