Danshögskolan och Cirkus Cirkör föreslår storsatsning på nycirkus i Botkyrka

Danshögskolan och Cirkus Cirkör överlämnar i dag ett gemensamt ett förslag till Utbildningsdepartementet som syftar till att säkerställa nycirkusmiljön i Alby, Botkyrka, när Danshögskolan flyttar sin grundutbildning i nycirkus från Alby till Danshögskolans lokaler på KTH Campus i Stockholm år 2010. I Alby har sedan år 2000 en både nationellt och internationellt uppmärksammad miljö för nycirkus byggts upp. Danshögskolans nycirkusutbildning är ett viktigt inslag i denna miljö. Danshögskolan planerar nu i syfte att garantera kvaliteten i den grundläggande högskoleutbildningen att flytta denna till KTH Campus i Stockholm där högskolan har sin övriga verksamhet förlagd. Inom Cirkus Cirkör och i Botkyrka kommun, har Danshögskolans beslut lett till en stark oro för att förutsättningarna för att utveckla nycirkusmiljön i Alby slås sönder. Danshögskolan är en viktig hyresgäst som står för en stor del av hyran i den specialbyggda cirkushallen. Det är inte möjligt för Botkyrka kommun att lägga över dessa kostnader på Cirkus Cirkörs verksamheter. Studenter från grundutbildningen är i dag en vital resurs i Cirkus Cirkörs barn- och ungdomsverksamhet, där de på sin fritid verkar som pedagoger. När de flyttar hotas denna mycket populära verksamhet. Mot denna bakgrund har Danshögskolan och Cirkus Cirkör under våren gemensamt sökt finna en lösning som vid en flytt av grundutbildningen kan rädda nycirkusmiljön i Alby och totalt sett innebära en förstärkning för nycirkusen i Sverige. Det förslag som Danshögskolan och Cirkus Cirkör nu gemensamt presenterar för regeringen innebär en utökad statlig satsning på nycirkus med 8,9 mkr per år. Konkret medger den satsningen: 10 nya utbildningsplatser på magisternivå i Danshögskolans regi, förlagda till Alby (3,9 mkr) Danshögskolan betalar även fortsättningsvis hyra för Cirkushallen i Alby men på en lägre nivå än hittills. Cirkus Cirkör kompenseras för den hyreskostnad man tvingas ta över från Danshögskolan (0,5 mkr). Cirkus Cirkör får genom ett ökat anslag möjligheter att anställa ett antal nycirkusartister som kan arbeta som instruktörer i barn- och ungdomsverksamheten (4 mkr). Cirkus Cirkör kompenseras för att man tvingas ta över kostnader för framförallt vissa lärartjänster som hittills delats mellan gymnasieutbildningen vid St Botvids gymnasium i Botkyrka och Danshögskolan (0,5 mkr). Parterna understryker också i uppgörelsen behovet av ett utvecklat samarbete mellan nycirkusmiljön, Cirkus Cirkör och Danshögskolan. Danshögskolan och Cirkus Cirkör kommer gemensamt att ansvara för att skapa goda förutsättningar för kommunikation, informationsutbyte och samverkan utifrån parternas gemensamma strävan att utveckla nycirkus som konstform i Sverige. För ytterligare information var vänlig att kontakta: Efva Lilja, rektor vid Danshögskolan, 070 488 87 12 Bengt Westerberg, styrelseordförande Cirkus Cirkör, tel 070 522 08 73 Pia Kronqvist, VD Cirkus Cirkör, 070 260 58 97 Cirkus Cirkör är den enda regionala institutionen som exklusivt bedriver verksamhet inom nycirkus. Organisationen startades 1995 med avsikt att pedagogiskt och konstnärligt föra in nycirkusen i Sverige och sätta Sverige på nycirkusens världskarta. Cirkus Cirkör var vid starten lokaliserad till Stockholm men flyttade år 2000 till Alby, Botkyrka Kommun för att tillsammans med kommunen och med stöd av staten etablera ett svenskt centrum för nycirkus med såväl nationell som internationell räckvidd. Danshögskolan är nationellt ansvarig för högskoleutbildning i dans och nycirkus på grundläggande och avancerad nivå, samt konstnärligt utvecklingsarbete och forskning. Sedan höstterminen 2005 bedriver Danshögskolan, efter beslut av regering och riksdag, en grundläggande högskoleutbildning i nycirkus. En utbildningsprogression för högre utbildning och forskarskola planeras för nycirkus på samma villkor som för dansen. Forskning bedrivs idag inom både nycirkus och dans.