Seriealbumet Gränslöst mod med åtta röster om flyktens ofrivillighet

Gränslöst mod – ett seriealbum om flyktingskapets ofrivillighet

Cirkus Cirkör och Clowner utan Gränser lanserar ett seriealbum (Gränslöst mod) för att öka kunskap och engagemang om flyktingskapets ofrivillighet hos ungdomar i Sverige. Seriealbumet är en del av organisationernas gemensamma projekt ”Cirkushoppet – Drömma Skratta Våga” som just nu turnerar på asylboenden runt om i Sverige för att ge stöd, aktivitet och framtidstro till barn och vuxna som kommit till Sverige på flykt.

OM GRÄNSLÖST MOD
Seriealbumet Gränslöst mod riktar sig till allmänheten i Sverige men i synnerhet till ungdomar i åldrarna 13-17 år. Albumet består av åtta olika serier som från olika perspektiv berör frågor kring flyktingskapets ofrivillighet med syftet att öka förståelsen och kunskapen för dessa frågor men också för att skapa engagemang för människor på flykt i världen och Sverige.

”Människor tvingas lämna hela sin värld bakom sig när de flyr fasor, faror och fattigdom. De förlorar nära och kära, tar sig till ett tryggare men främmande land och börjar om på nytt. Efter alla utmaningar som det ofrivilliga flyktingskapet innebär finns bara ett epitet vi kan och vill ge människor på flykt – superhjältar. Vår tids verkliga hjältar.

Superkrafter behövs för att hantera oro, ibland för att hjälpa gråten att finna tröst, för att stötta andra och för att våga tro på att en annan värld är möjlig. Det handlar om gränslöst mod.” Från Gränslöst mod, 2016.

HÄR HITTAR DU GRÄNSTLÖST MOD
Gränslöst mod delas ut vid olika informationsevenemang i Sverige under projektets gång men finns även att läsa online på Cirkus Cirkör och Clowner utan Gränsers hemsidor:
cirkor.se/projekt_cirkushoppet
skratt.nu/cirkushoppet

I största möjliga mån kan exemplar av Gränslöst mod också skickas ut postalt. Beställaren betalar då portot. För att beställa Gränslöst mod kontakta: Karin Tennemar, Clowner utan Gränser, karin.tennemar@skratt.nu

SERIETECKNARNA BAKOM GRÄNSLÖST MOD
Gränslöst mod ges ut av Cirkus Cirkör och Clowner utan Gränser och har under hösten 2016 skapats tillsammans med åtta serietecknare. Personer som alla har olika erfarenheter och perspektiv vad gäller albumets tema ”flyktingskapets ofrivillighet”. Tecknarna bakom serierna i Gränslöst mod är:

Xico Santos skapare av omslag och serien ”Framåt”
Portugisisk arkitekt och illustratör som är baserad i Stockholm sedan åtta år och vars favoritkonstform är serier. I ”Framåt” illustrerar Xico hur viktigt det är att skapa en ny familj med sina kompisar när ens släktingar gått bort eller är långt borta. xicosantos.se

Malin Svedjeholm skapare av serien “Man måste kämpa lite”
Serietecknare från Luleå som enligt sig själv gillar fred och ostchips. I ”Man måste kämpa lite” tecknar Malin historien om Fatmirs flykt som ensam tonåring. Förhoppningen är att ni som läsare ska komma närmare hans upplevelser. malinsvedjeholm.se

Kayo Mpoyi skapare av serien “Människor har fötter inte rötter”
Många av de som flyttar och lämnar sina länder har en företagsamhet och kampvilja som är gränslös. Det är människans natur att ta sig framåt, vi stannar inte för att växa i dålig jord. Om det skriver, animerar och tecknar Kayo i serien ”Människor har fötter inte rötter”. Om det som driver människan att bryta upp och förändras. kitokostudios.com

Henri Gylander skapare av serien “Isaias”
Debuterade nyligen med serieboken ”Livet före döden” (Kolik förlag), och medverkar regelbundet i tidningar som ETC och KP. Henris serie ”Isaias” bygger på en intervju som gjordes med den verklige huvudpersonen under sommaren 2016. henrigylander.com

Fabian Göranson skapare av serien “Vad jag lärde mig av Maria”
Fabian är serietecknare och har gett ut böckerna ”Gaskriget” (Galago 2006), ”Kirurgi” (Galago 2008) och ”Inferno” (Kolik 2010). Som liten blev Fabian Anas första vän i Sverige och i ”Vad jag lärde mig av Maria” kan ni läsa om Anas historia och hennes flykt till Sverige. illustratorcentrum.se/portfolio/fabiangoranson/

Aida Samani skapare av serien ”Flyktingskapets levnadsbetingelser”
Ingår i konstnärsduon TZUNAMI och är snart färdigutbildad jurist. Aida vill med serien ”Flyktingskapets levnadsbetingelser” visa hur de senaste decenniernas allt hårade migrationspolitik skapar ytterligare lidande för skyddsökande som kommer till Sverige på flykt. tzunami.se

Adrian Malmgren skapare av serien ”Att vara mig själv”
Serieskapare och transaktivist som arbetar med att skapa en jämställd representation av transpersoner inom kultur och samhälle. I ”Att vara mig själv” synliggör Adrian en grupp på flykt som inte får höras tillräckligt – HBTQAI personer, samt lyfter att vi i Sverige har mycket att lära oss för att skapa en trygg plats för alla människor. wickedhero.se

Jonna Hallberg skapare av serien ”Ett främmande land”
Arbetar som illustratör, studerar på Konstfack och arbetar ofta och gärna med akvareller men blandar även olika tekniker. Jonna tycker om att fånga det som sägs ”mellan raderna” och vill att betraktaren ska få möjlighet att få med sig nya tankar, perspektiv och insikter efter att ha läst ”Ett främmande land”. jonnahallberg.com

BAKGRUND
Fler och fler människor tvingas på flykt undan krig och förföljelse i världen. Under 2015 sökte 70 384 barn skydd och asyl i Sverige, av dom kom 35 369 alldeles ensamma. Efter att ha tvingats lämna sitt liv bakom sig, fly från fasor och faror, kanske förlorat nära och kära, lämnat allt en hållit kärt och tagit sig till ett främmande land krävs ett varmt välkomnande och stöttande system för att kunna starta ett nytt liv, i ett nytt land, i en ny kultur, med ett annat språk.
Vi kan inte acceptera att barn på flykt enbart ses som offer när de upplevt så mycket. Upplevelserna de bär på och den kamp de har tvingats gå igenom för att komma till tryggheten i Sverige gör dem till vår tids verkliga hjältar. Clowner utan Gränser och Cirkus Cirkör göra vad vi kan för att välkomna dem hit, ge dem livsnödvändiga aktiviteter och stöd för att på bästa sätt starta sitt nya liv hos oss i Sverige.

PRESSKONTAKTER